העמותה בפייסבוקחדשות העמוד הראשי ב-RSS
הגעתם לאתר הישן של העמותה למשחקי תפקידים בישראל. האתר החדש זמין כאן.
בתי כלא: סורגי הצללים

סורגי הצללים

מאת רותם שטויאר, עבור תחרות בתי כלא

רקע – היכל חור התולעת

מזה אלפי שנים קיים היכל גדול מתחת לאוקיינוס הדרומי, עמוק במעמקי האדמה. ישנן אגדות עתיקות המספרות על קיומו (אך לא על היווצרותו) של ההיכל.

ההיכל, באופן מפתיע, יבש כמעט לגמרי ולא נראה כי יש אליו כניסה דרך אדמת האוקיינוס. עם זאת, ברחבי העולם ישנם מספר שערי קסם רבי עוצמה המובילים לתוכו. עד לפני כ75 שנה היה בהיכל זה חור תולעת סודי, מסתורי ופעיל שהוביל למישור הצללים. לפני כ85 שנה, ננס בשם נבין יד תעתוע – קוסם מתמחה אשליות רב עוצמה – החליט להעביר כמה שנים של התלמדות בקסמי הצל במישור הצללים עצמו. את מרבית ימי ה"התלמדות" שלו בילה נבין בהימלטות מיצור צל לא מוחשי ובעל יכולות קסומות מרשימות במיוחד (במיוחד קסמים מאסכולת האשליה), כאשר נמלט נבין ממישור הצללים דרך חור התולעת רדף אחריו היצור. כיוון שחשש שהיצור יופיע בעולם המוחשי השתמש נבין בכל כוחו על מנת לרתק את היצור למקומו הנוכחי באמצע חור התולעת. היצור שותק לבסוף ממש בסופו של חור התולעת כאשר הוא בחלקו בעולם המוחשי ובחלקו בתוך חור התולעת. מאז, היצור הזה חוסם את חור התולעת.

בית סוהר סורגי הצללים

הערה: הגבול בין יצור הצללים לבין מבנה הכלא אינו מוחלט או ברור ושניהם נקראים באותו שם – "סורגי הצללים".

יצור הצל, בצורתו ה"מוחשית" (למי שיכול לראות אותו), הוא ענן ענק ושחור של חומר לא ידוע. היצור כולא בתוכו אנשים ומטיל במשך כל היום וכל הלילה אשליות צללים על אסיריו. משום שאלו אשליות צללים, הן (לפחות בחלקן) אמיתיות. אשליות אלה הן בדרך כלל כה רבות עוצמה עד כי התנגדות פשוטה אליהם (למשל בעזרת גלגול הצלה) אינה אפשרית (דרכים לשבירת האשליות יופיעו בחלק "ניצני הרפתקאות" בהמשך). למעשה, ישנם עד היום אסירים בבית הסוהר שלמרות שהם מודעים היטב הן לקיומו של היצור והן לכך שהם חיים בתוך אשליה, אינם מצליחים להתכחש לה ובכל פעם שהם פותחים את עיניהם הם רואים את עולם האשליות שיצור הצל יצר עבורם ככלא.

היצור קורא את מחשבות אסיריו ושואב מהם באיטיות את אנרגיית החיים שלהם. תוך כדי כך הוא מתחזק ולומד. אפילו יצורים החסינים לקריאת מוחות נאלצים (לעיתים בשל האשליות) להסיר את הגנותיהם לפעמים ובכך מאפשרים ליצור הצל לקרוא את מחשבותיהם .

עקב כך בית הכלא הוא עולם שלם של אשליות, מרקם אשליות של כלל היצורים הכלואים עם תפרים עדינים והגיוניים המקשרים את האשליות השונות לכדי עולם אחד שלם, מציאותי למראה.

תהודה

כל אסיר שאי פעם נכלא בתוך סורגי הצללים משאיר את חותמו על אשליית הכלא. יתרה מכך, צל של דמותו (גם אם ברחה מהכלא , גם אם מתה בתוכו) תמיד "חי" בתוך עולם הכלא האמיתי למחצה.

ככל שהאסיר בילה זמן רב יותר במתחם הכלא כך התהודה שלו "אמיתית" יותר ודומה יותר לאסיר הממשי (בעלת ידע דומה יותר לזה של האסיר, בעלת דפוס התנהגות דומה יותר וכו').

ככלל, יצור הצל מעדיף שכלואיו יחיו בתוכו זמן רב ככל הניתן – אי אפשר לשאוב אנרגיית חיים או לקרוא מחשבות מאסיר מת.

אשליית הכשלון

אחת הסיבות העיקריות להצלחת האשליות של יצור הצל היא שהוא פונה לפחד הנפוץ ביותר אצל כל דמויי האדם: הפחד מכישלון. לדמויי האדם קל מאוד להאמין בכשלונותיהם, קל להם מדי להשתכנע בקיום מגבלותיהם גם כשאלה לא קיימות. כל דמות הנמצאת במתחם הכלא (ואפילו כל דמות המתקרבת למתחם הכלא) תסבול מחסר לא מבוטל (להחלטת שה"מ) בהטלת כל קובייה (כחלק מהאשליה) ובביצוע כל פעולה. האסירים מתרגלים מהר מאוד למצב בו הם לא מסוגלים להימלט מהכלא ולכן הם גם מפסיקים לנסות.

האסירים בסורגי הצללים

נבין יד תעתוע

נבין בילה כשנתיים בנסיונות הימלטות מהכלא, נבין, כמתמחה אשליות רב עוצמה, גילה שיצור הצל מחוייב לציית לחוקים מסויימים הנוגעים לאשליות. שליטה מספיק טובה ויצירת אשליות חזקות מספיק יקבעו בכלא מציאות קיימת שתשרוד זמן רב ( לפעמים לנצח).

בזכות תובנה זו הצליח נבין ליצור במשך למעלה מחצי שנה שינויים במציאות. שינויים שהובילו, בסופו של דבר, אל מחוץ לסורגי הצללים – אל ההיכל במישור הגשמי, ממנו התחיל את המסע למישור הצללים.

נבין ניצל את המידע על היצור והכלא שהוא יוצר בכדי לכלוא מספר יצורים רבי עוצמה שנמצאים שם כלואים עד היום (או אולי זו רק התהודה שלהם שנמצאת בכלא בזמן שהם עצמם מסתובבים חופשי ומטילים את אימתם על העולם באין מפריע…)

בקרב הקוסמים הנעלים, יריביו של נבין, ישנן שמועות כי נבין מנצל את אסיריו כדי להשיג ידע וכוח.

אשפר יד להבה

קוסמת מרושעת , מתמחה בקסמי אש חום , זימון יסודני אש ועוד.

בעבר, הנהיגה אשפר צבא של יצורי אש ואיימה על שלוות העולם. מסע הכיבוש שלה נמשך עד שפגשה בנבין שהצליח לכלוא אותה. כיום למרות כל כוחות הקסם שברשותה אשפר כלואה ואינה מסוגלת להימלט.

באקלי ארס נוטף

באקלי הוא אביר אפל (Blackguard) ששירת את מרבית אלי הרוע בהצלחה לאורך שנים רבות וזרע אימה והרס בעולם. נבין יד תעתוע הצליח להכניע ולכלוא אותו בסופו של דבר בתוך סורגי הצללים.

באקלי ננטש על ידי אלי הרוע שהיו מאוכזבים מאוד מכשלונו בקרב מול נבין.

קיריל חצוי דם

אלף נעלה למחצה , אלף אפל למחצה (Half high elf and half drow) קיריל הוא נצר לא ידוע לשתי משפחות מלוכה נכחדות משני צידיו של אילן היוחסין שלו – הן מצד האלפים הנעלים והן מצידם של האלפים האפלים. קיריל הוא מרושע ומחרחר מדון וקרב. בעברו, הנהיג קבוצות רבות של אלפים במסעות כיבוש וביזה. נבין כלא אותו לבסוף בתוך סורגי הצללים.

קיימים בעולם מבנים רבים המקודשים הן לאלפים האפלים והן לאלפים הנעלים הדורשים את מגע ידו של בן מלכות על מנת שיפתחו. קיריל הנו היחיד אשר מסוגל לפתוח מקומות אלו…

מבנה הרפתקה טיפוסי בסורגי הצללים

במהלך שיטוט בעולם האשליות של סורגי הצללים יתקלו הגיבורים בכשלונות אין ספור, כל פעולה (טיפוס , לחימה) תיעשה קשה יותר (סולם עליו מטפסים ישבר , חרב בעזרתה נלחמים תתעקם ועוד כהנה וכהנה) ותדרוש יצירתיות ותחכום. זאת בשל אשליות הכישלון עליהן מסתמך יצור הצל.

כמו כן הכלא כולל המון "רעים" מתוסכלים (או תהודות שלהם) שלא יהססו לכלות את זעמם בגיבורים מזדמנים, "רעים" שנכלאו על ידי נבין יד תעתוע, למשל, יתקפו בחמת זעם כל ננס בו יתקלו.

כמו כן בין חלק מאסירי הכלא שוררת איבה רבה והם ממלאים את מרבית זמנם במלחמות פנימיות.

אסירי הכלא עיצבו (באופן לא מודע) את ביתם בכלא , איזור המגורים של אשפר יד להבה הוא ממלכה קטנה של אש ולהבה , איזור המגורים של באקלי ארס נוטף נראה כמו בית קברות נטוש רווי באל מתים.

כיצד ניתן להימלט מסורגי הצללים

הטלת המוני קסמי אשליה אותם מוכרח יצור הצללים לקבל כמציאות קיימת (על שה"מ לבחור את קסמי האשליה המשפיעים על היצור)

שימוש בחפצי קסם רבי עוצמה נוגדי אשליה שיעזרו לגיבורים להתגבר על האשליות (למשל אבקת אנטי אשליות שהכין נבין יד תעתוע)

גיבור שיגרום ליצור הצל להתעניין בו ולתקשר עימו יוכל אולי לכרות עימו עסקה.

– שוכני הכלא אמנם מושפעים באופן ישיר מאשליית הכישלון וקסמי ההימלטות
שלהם קרוב לוודאי יכשלו אך הקוסמים השוכנים מחוץ לכלא אינם נתונים תחת השפעה זו. הם יוכלו, אולי, להציל אסירים כלואים.

באופן מאוד פרדוקסלי – מוות. גיבור שימות בכלא יפלט אל מחוץ למתחמו משום שאין בגופתו עוד שימוש עבור יצור הצל.

ניצני הרפתקאות בסורגי הצללים

חיפוש אחר ידע , עזרה ומשאבים

בין אם הגיבורים מחפשים ידע ובין אם הגיבורים מחפשים עזרה, סביר להניח שהם ימצאו את מה שהם רוצים בתוך סורגי הצללים. המקום כולל יצורים רבי עוצמה (או לכל הפחות את תהודתם שגם לה, לכל הפחות ,יש גישה לאותו הידע כמו למקור)

דוגמאות לידע או עזרה יכולות להיות:

· קוסמת קרח רבת עוצמה מופיעה בעולם ומשליטה קיפאון המתפשט בכל הממלכה , אין בעולם אף קוסם שמסוגל לבטל את קללת הקפאון פרט לאשפר יד להבה , האם יסתכנו הגיבורים בשחרור אשפר? או אולי יחדרו לסורגי הצללים יחד עם כדור בדולח מיוחד שיאפשר לאשפר להטיל את קסמיה דרכו? האם תסכים אשפר לעזור להם? אם כן באיזה מחיר? מה לגבי יצור הצל, כיצד ימנעו ממנו הגיבורים להשתמש בכדור הבדולח המיוחד ?

· מגיפה פורצת בעולם , קללה עתיקת יומין שמקורה באל המגיפות. המגיפה נראית כחסרת מרפא. בלית ברירה פונים הגיבורים ליד ימינו לשעבר של אל המגפות עלי אדמות – באקלי ארס נוטף, האם יסכים באקלי לעזור לגיבורים? תמורת איזה מחיר?

· מספרים כי טבעת כישוף רבת עוצמה נמצאת על ידו של קיריל חצוי דם, שוויה של הטבעת לא יסולא בפז. האם יצליחו הגיבורים להשיב את הטבעת? איך יבחינו בין הטבעת המקורית לאשליית הטבעת שקיימת בכלא גם היא? אולי בכלל הטבעת נמצאת ברשותו של היצור …

שיעורים מעשיים באשליה וניסוי חפצי קסם

בית הספר לקסמי אשליה (מגדל האשליות בראשותו של נבין יד תעתוע) רוצה לנסות תוכנית אימונים של הגנה מפני אשליות הכוללת התנסות בקסמים ובחפצי קסם נוגדי אשליות (כגון אבקת אנטי אשליות שהכין נבין יד תעתוע). על הגיבורים להתקרב לפאתי בית הכלא (שם כוחות האשלייה מוחלשים) ולנסות מספר תרגילים שהכין נבין ולא ברור אם וכיצד יעבדו, על הגיבורים להיזהר במיוחד או שהם עלולים למצוא את עצמם בטעות (או במכוון) כלואים בתוך סורגי הצללים.

תככים ומזימות בעולם

דמות סמכותית רבת עוצמה בעולם המערכה נמצאת בקשר עם יצור הצל ומספקת לו מידע על גורמים חשובים שברצונו לכלוא, היצור משתמש בקסמי איתור וטלפורטציה רבי עוצמה וכולא בתוכו את הגורמים הללו.

יצור הצל לומד בצורה מהירה על הפוליטיקה העולמית וכעת קם הגולם על יוצרו וכלל מנהיגי העולם בסכנה. בין הגורמים הנמצאים תחת איום נמצאים הגיבורים. אולי הגיבורים החוקרים יופתעו לגלות כי בעוד הם עסוקים ב"חקירות" על היצור הם למעשה כלואים בסורגי הצללים וכי ה"חקירה" שלהם היא למעשה תרמית המסיחה את דעתם מכך שהם למעשה כבר אסירים בסורגי הצללים , עסוקים בהתמודדות מול אשליות בזמן שהיצור כולא עוד ועוד ממנהיגי העולם בתוכו.

הריגתו של יצור הצל

יצור הצל נעשה עוצמתי והוא מתנתק מקסם השיתוק שהטיל עליו נבין יד תעתוע. בלית ברירה מחליטים מנהיגי העולם על חיסולו של היצור ויהי מה , אך מה המחיר של פעולה כזאת ? מי מבין האסירים המסוכנים ישוחרר לחופשי בעקבות חיסול היצור?

אמינותו של נבין יד תעתוע

בית הספר לכישוף שהקים נבין יד תעתוע (מגדל האשליות) החל להתחזק פלאים, מלכודות אש רבות מגינות על בית הספר, נוכחות של כוחות טומאה מרושעים מקיפים את מתחם בית הספר ואף נתגלו בבית הספר מספר רעלים רבי עוצמה …

יריבי הקוסומות שיש לנבין אשר מודעים על סורגי הצללים טוענים כי נבין מנצל בחשאי את אסיריו ומכריח אותם לעבוד עבורו וליצור עבורו קסמים , הגנות וכוחות רבי עוצמה … אולי בתמורה לשחרורם לחופשי …

מישהו צריך לתחקר את הנושא לעומק … ואולי בפרשה זו יש עוד עד מרכזי , תהודתו של נבין יד תעתוע אשר תתן עדות אופי על הקוסם ותעזור לשפוך אור על החשכה הקיימת …


הערות השופטים

דניאל רוזנברג

הקונספט הבסיסי מעניין, אבל הטקסט עצמו לא מהוקצע מספיק בכדי לשמש כל אחד בקלות. זה נראה יותר כטיוטא בלתי גמורה / הערות לפני משחק מאשר הצגת כלא לשימוש כל – למרות שכל הסעיפים מופיעים. בנוסף, הדב"שים לא מפורטים דיו וחסרו לי רעיונות מה בדיוק לעשות עם הכלא, חוץ מזה שהוא שם. זה נראה כמו כלא "סטאטי" מאשר כלא "דינאמי" – שמשפיע על העולם שמסביבו.

איתמר ויסברג

הגשה ארוכה ומפורטית. כלא המבוסס על אשליות הוא בעייתי לדמויות, כי אי אפשר לסמוך על מראה עיניים. האסירים מעניינים למחצה. רעיונות רבים לשילוב במשחק.

ערן אבירם

ראשית, עצה להמשך הדרך: הנקודות הן חברותיך, בטח בנקודות. ראוי שהטקסט שאתה מגיש יהיה קריא ונוח, וזה דורש הרבה פחות פסיקים והרבה יותר

נקודות. אה, והתופעה הזאת של שלוש נקודות בסוף משפט? אין כל צורך בה. נקודה אחת מספיקה.

קונספט התהודה מגניב בעיני, וחוקי האשליה נותנים לשחקנים כלים לפעול איתם ולנסות להציל את עצמם.

רעיונות להרפתקה: מצוינים.

בסך הכל, כלא מעניין ורב קסם, עבור עולם פנטזיה.

פורסם ב6 ביולי 2009 בקטגוריה רקעים, מקומות וארועים,תחרויות על-ידי yoavko | לתגובות - בפורום | תגים: , ,

 

כל הזכויות ובכללן על התכנים המוצגים באתר זה שמורות לכותבים ולעמותה למשחקי תפקידים בישראל (ע"ר 58-033-358-1). כל העתקה, לרבות במדיה מודפסת או דיגיטלית, אסורה ללא אישור מפורש. Design by Tryscer