העמותה בפייסבוקחדשות העמוד הראשי ב-RSS
הגעתם לאתר הישן של העמותה למשחקי תפקידים בישראל. האתר החדש זמין כאן.
בתי כלא: אסירים לאו'הסלי

אסירים לאו'הסלי

מאת גיא בר אבן, עבור תחרות בתי כלא


כשביקרתי בכוכב או'הסלי התנאים היו מחפירים. תקשרנו עם כמה תושבים בודדים, אבל מלבדם אף אחד לא טרח ללמוד את שפתנו. הם טענו שלפי התיאור שלנו האוויר שלהם ראוי לנשימה, ומסתבר שכן – אבל רק בקושי. הם היו משוכנעים שהאוכל שלהם מזין, וחזרתי עם הרעלת מזון. המים היו עכורים וכמעט ולא ראויים לשתיה.

נראה שלא נוכל ליצור איתם קשרים מן הסוג שהיינו רוצים ליצור, אבל יכול להיות שביקורי לא היה לשווא – יש לי רעיון נוסף…

מתוך דיווח של חוקר-הכוכבים אל-דונט אל אימפריית המרכז

או'הסלי הוא כוכב אליו שולחת "אימפריית המרכז" (או לחלופין, כל צורת שלטון בעולם עתידני – ראו בהמשך) את פושעיה המסוכנים.

הכוכב נתגלה כמה מאות שנים קודם לכן על ידי חוקר כוכבים, שמטרתו הייתה לבדוק אילו קשרים ניתן ליצור עם המקומיים, ואם הכוכב מאיים על האימפריה. התנאים – שלפי המקומיים היו אמורים להיות נוחים להפליא – היו מחפירים, ומסוכנים לשהייה ממושכת של בני אדם.

באותה תקופה הייתה בעיה רצינית של בתי סוהר באימפריה. נראה היה כאילו לא משנה כמה מתוחכם בית הסוהר, קבוצות של אסירים מתארגנות ומוצאות פרצה. תמיד – מוצאות פרצה. הכל היה יותר פשוט אילו נתנו להם לבודד את האסירים מתקשורת, אבל "האמנה לזכויות האסיר" לא אפשרה את זה. ולא משנה כמה מיעטו את התקשורת, האסירים תמיד מצאו דרך.

חוקר הכוכבים – אל-דונט, שמו – חשב שמצא את הרעיון המושלם: לשלוח את האסירים אל או'הסלי על תקן מבקרים, תיירים – או לפחות זה מה שיגידו למעט מהמקומיים שיכולים לתקשר עמם. האסירים יהיו בודדים, ינשמו בקושי ויסבלו מבעיות בריאותיות כעונש, ואפילו האמנה לא תופר, מכיוון שהם יהיו מחוץ לגבולות האימפריה.

הרעיון אושר, ותוך כמה חודשים מבצע "אסירים לאו'הסלי" יצא לדרך.

המקומיים ("האו'הסלים")

תושבי או'הסלי דומים לבני אדם, מלבד כמה הבדלים: עצמותיהם יותר חזקות. הם מתים בשנות העשרים שלהם (אחרי כתשעה מחזורי חיים, לפי ספירתם). חושי הריח והטעם שלהם משולבים ונמצאים בבסיס שריר גמיש בפיהם המזכיר לשון. ראייתם מטושטשת מאוד ושמיעתם חדה. יש להם שלושה איברים פועמים בגוף האחראים על מעבר הדם שלהם. רגליהם ארוכות ודקות, ידיהם גדולות יותר ומסיביות ועורם אפור-שחור. הם חסונים מאוד וחזקים פיזית. גובה פרט בוגר הוא בין שני מטרים לשלושה וחצי, ומשקלם בין מאה וחמישים ק"ג לשלוש מאות.

לאו'הסלים מנהגים משונים למראית עין. בכל מפגש בין שני או'הסלים הם מבצעים מעין ריקוד מורכב וקשה לביצוע: הראשון שנשבר נחשב לנחות יותר בשיחה ביניהם, וחייב להשתמש בדקדוק מאוד מסוים בשיחה, שמדגיש את עליונות האחר. ריקוד זה נמשך בין כמה דקות לחצי שעה בדרך כלל.

בחברת האו'הסלים אין שום בעיה עם רצח כל עוד הוא מוצדק, לדעת האו'הסלים. אין קנה מידה ברור מתי רצח מוצדק ומתי לא, אבל העיקרון פשוט: אחרי רצח או'הסלי שאכפת לו או שיכול להרוויח ממותו של הרוצח ניגש לרוצח ושואל אותו: "מה היא סיבת מותו של (שם האו'הסלי הנרצח)?", תמיד באותו הנוסח. הרוצח עונה, והאו'הסלי השני יכול להחליט עם הרצח מוצדק או לא. אם לא – הוא ירצח בעצמו את הרוצח. הגנה עצמית נחשבת תמיד לטיעון מוצדק.

האו'הסלים מאורגנים בשבטים של ככמה עשרות פרטים בכל שבט, והטכנולוגיה שלהם לא מפותחת. קרבות בין שבטים נדירים מאוד, ובדרך כלל הם משתדלים להתרחק זה מזה. יש תקשורת בין הפרטים שמועברת ע"י שמועות – כל או'הסלי מחויב להעביר שמועה יחד עם התאריך בו שמע אותה ובנוסח המדויק שלה לשלושה או'הסלים לפחות שלא שמעו אותה, אלא אם כן הוא יודע שהיא כבר לא רלוונטית. האו'הסלים מייחסים למנהג זה חשיבות עצומה (לדוגמה, העברת שמועת שקר תיחשב כמעט תמיד לסיבה מוצדקת לרצח).

התנאים על הכוכב

התנאים על הכוכב לא מתאימים לבני אנוש. האוויר עכור כך שבני אנוש מתקשים לתפקד ומעטים מהם אף לא שורדים תקופה ממושכת שם. המים כמעט ולא ראויים לשתיה, והאוכל פוגע בתפקוד ואף גורם למחלות. בדרך כלל אנשים שמגיעים לשם דועכים בהדרגה, ומתים לאחר כמה שנים. הטמפרטורה שם חמה והאוויר לח.

הכוכב עצמו מורכב ברובו מיבשה, ומעט אוקיינוסים. הצמחים מעטים מאוד וכמעט ואין חיות מלבד לאו'הסלים. רוב היבשה היא מישור.

השמים כתומים בדר"כ, מוארים באור שלושה כוכבים (יש שש שעות וחצי ביממה בהן אף אחד מהכוכבים האלה לא מאיר את השמים), או שחורים וזרועי כוכבים, הרבה יותר מבכדור הארץ.

עולם המערכה

אין הגבלה על עולם המערכה, כל עוד זה עולם מערכה עתידני המכיל בתוכו צורת שלטון אנושית כלשהי שמקיימת קשר עם כוכבים בהן קיימות צורות חיים אחרות. כתבתי "אימפריית המרכז" רק כדי שיהיה לי שם שקל ונוח להשתמש בו.

דוגמה לעולמות מערכה מתאימים מתוך ספרי מד"ב: "התרבות" מתוך הספר "השחקן" מאת איאן מ' באנקס היא דוגמה מעולה, או האימפריה של מיקאל בספר "אומן השיר" מאת אורסון סקוט קארד. (לא כתוב כלל בספר אם הם פגשו בצורות חיים אחרות או מה היה היחס כלפיהן, אבל בכל קנה מידה אחר זה עולם מתאים).

שילוב בית הסוהר במשחק

  • הדמויות יכולות להגיע לאו'הסלי (באשמת שווא או שלא), ועכשיו הן חייבות לנסות לחזור – ועם כל יום שעובר, הן נחלשות וסופן קרב. הן צריכות לחכות למעבורת אסירים שתגיע כדי להתגנב לתוכה בדרך כלשהי, ובינתיים לשרוד את החיים על הכוכב ההפכפך. לחלופין, הם יכולים לנסות למצוא דרך לשרוד על הכוכב בלי לחזור הביתה.
  • הדמויות חיות באחד מכוכבי אימפריית המרכז, ונחושות בדעתן לשים קץ למנהג שליחת האסירים. הסיבות שיכולות להיות להן:
    • זה אכזרי מדי כלפי האסירים.
    • אין לאימפריית המרכז זכות להתערב בתרבות זרה. (מזכיר קצת את הספרים מתוך "סדרת אנדר" של אורסון סקוט קארד)
    • בעוד כמה עשורים ומאות, ייתכן שהחברה הזאת שמורכבת מאו'הסלים ומבני אנוש רוצחים תנסה להשיב מלחמה. אנחנו יוצרים את האויב הגדול ביותר שלנו. עכשיו הן צריכות למצוא דרך לעצור את שליחת האסירים אל הכוכב – בדרך קונבנציונלית או שלא…
    • חשוב לזכור שבדרך זו לדמויות צריכים להיות אידיאלים, כך שצריך לחשוב פעמיים אם הדמויות רוצות בכלל לעשות משהו בנידון.
  • מישהו שלאחת הדמויות יש קשר איתו (קרוב משפחה, חבר קרוב וכו') מגיע לאו'הסלי (באשמת שווא או שלא). הדמויות צריכות להגיע לאו'הסלי (לגנוב מעבורת? להתגנב למעבורת אסירים?), למצוא אותו ולחזור הביתה.
  • עברו מאות שנים מאז שאל-דונט, חוקר הכוכבים, עלה על הרעיון של שליחת האסירים לאו'הסלי. מאז בעזרת הידע של בני האנוש תרבות וטכנולוגיית האו'הסלים התפתחה. בני אנוש ואו'הסלים התערבבו אלה באלה ועכשיו הם משיבים מלחמה. הדמויות הן חלק מכוח צבאי ומטרתן ברורה – לעצור את האיום המתקרב, שמורכב מחייזרים אגרסיביים ומטינופת הביבים של התרבות האנושית.
  • הדמויות משחקות או'הסלים. איך הם מגיבים אל בני האנוש ה"תיירים" שמתחילים לנחות שם? מתחילים להילחם? מנסים לכרות ברית? אולי אחד השבטים רוצה לגייס את בני האנוש לצידו. יכולה להתרחש אף תחרות בין השבטים – מי מצליח לגייס את בני האנוש לצידו? שבט בעל בני אנוש שתומכים בו, זוכה בידע, באינטיליגנציה ובחושיהם המפותחים.
  • על מעבורת האסירים האחרונה שהעבירה אסירים לאו'הסלי, התגנבו חבורת או'הסלים והשתלטו על החללית. עכשיו הם בכדור הארץ, מחוללים מהומות. הדמויות הן חלק מכוח משטרתי כלשהו ומטרתן היא לעצור אותם.


הערות השופטים

דניאל רוזנברג

הרקע על הכוכב מעניין, אבל מה – חסר פרטים על הכלא עצמו. במידה שהכוכב מנותק מהאימפריה, זה לא ממש מצויין – ולא יודע עד כמה "אמיתי" – האם מישהו מוצא רמזים לגבי הכלא? אם המטרה של ההרפתקאות הן לשרוד בכוכב – אז צריך עוד קצת מידע. מה עוד יש שם? חיות? סכנות? משמעות של חוסר חמצן?

איתמר ויסברג

אוסטרליה בחלל. אין מספיק פרטים באופן כללי ויש פערי הגיון. למה האסירים לא בורחים?

ערן אבירם

יש בעיה בסיסית ברציונל של הכלא. למה לא כלאו את האסירים על פלנטה משלהם עוד לפני שגילו את או'הסלי? ולמה חייבים לכלוא אותם דווקא במקום המבאס, הנורא, והמחריד ביותר שניתן למצוא בגלקסיה?! קשה להאמין ש"האמנה לזכויות האסיר" דואגת שהאסירים לא יהיו "מבודדים מתקשורת", אבל לא שומרת מפני התעללות מזעזעת שכזו.

תיאור האו'הסלים עצמם מגניב, והם נראים מעניינים מאוד. חבל שאין להם *שום קשר* לכלא, בעצם.

הרעיונות לשימוש בכלא די מוצלחים, אבל חלקם קצת far-fatched. הדמויות משחקות או'הסלים? אני לא רואה כזה משחק קורה. כמה או'הסלים הגיעו לכדור הארץ ומחוללים מהומות? לא בדיוק קשור לכלא, בתכל'ס.

בסך הכל, רעיון מעניין בבסיסו, אבל לא לגמרי הגיוני. תיאורים מוצלחים, אבל לא מחוברים מספיק לכלא. הגשה מפוזרת מדי.

פורסם ב6 ביולי 2009 בקטגוריה רקעים, מקומות וארועים,תחרויות על-ידי yoavko | לתגובות - בפורום | Tags: , ,

 

כל הזכויות ובכללן על התכנים המוצגים באתר זה שמורות לכותבים ולעמותה למשחקי תפקידים בישראל (ע"ר 58-033-358-1). כל העתקה, לרבות במדיה מודפסת או דיגיטלית, אסורה ללא אישור מפורש. Design by Tryscer