העמותה בפייסבוקחדשות העמוד הראשי ב-RSS
הגעתם לאתר הישן של העמותה למשחקי תפקידים בישראל. האתר החדש זמין כאן.
המראה העקומה / יאיר שריג

יאיר שריג

ויאמר: לא ידעתי. השומר אחי אנוכי?

י: ויאמר: מה עשית? דמי אחיך זועקים אלי מן האדמה.

ויאמר קיין: אתה בטוח? נראה לי שאתה מתבלבל. זה כתם צבע.

י"א: ויאמר: וואלה, מצטער, לא שמתי לב.

י"ב: וקיין חי לו שמח וטוב לב עד שמת בתאונת מטוס.

כולם יודעים על בל, ממציא הטלפון, ועל איינשטיין שהמציא את תורת היחסות, ועל אפריים קישון שהמציא את מויישה זוכניק. הרבה אנשים שמעו על ניוטון, ופיינמן, ונובל. מעט מאוד יודעים שקולומבוס המציא את המצפן בדרכו לאמריקה, ואף אחד לא יודע מי המציא את המראה.

אנשים רבים ניסו למצוא את הסוד. ארכאולוגים טענו שמצאו שרידים לאותו קדמון, היסטוריונים שייכו את התגלית לדור ולא לאדם בודד ומיסטיקנים טענו שאותו ממציא עודנו הולך בתוכנו היום, מקדם את המין האנושי למטרה לא ידועה.

כולם טועים.

שלמה נולד במדבריות יהודה כשעוד לא היה להם שם, ושיוך היסטורי, אם כבר. הוא נולד בשחר ההיסטוריה, שהיה מקום לא רע להיוולד בו בהתחשב בכל מה שבא אח"כ, וכבר מההתחלה היה ברור שמדובר במישהו מיוחד.

בגיל שלוש עשרה הוא נטש את האוהל המשפחתי ויצא למסע הנעורים שלו. הוא עלה על ההר הגבוה של הראשונים ודיבר עם המיסטיקן הסנילי שישב בקצהו, עבר את הרי האש וגנב את עינו של הענק, צלח את נהר המוות ועבר במערות הקרח של השפלות הקפואות. ויום אחד, בשיטוט במערה ענקית ונטושה, מצא את שומר הרעיונות, הממונה על כל ההמצאות שהיו ויהיו. שלמה, מסכימות כל האגדות, היה מעט חמום מוח, וכשהלה ציין משהו על מורשת אבותיו, הוא לא היסס לרגע ופצח בדו קרב מהיר עם ראשו של השומר ומספר דקות אח"כ הפך לשומר הרעיונות החדש של המין האנושי.

בנקודה זו הוא נעלם לשלושים שנה.

שלושים שנה נטולי רעיונות בכל העולם ששמר לעצמו.

ההיסטוריונים חלוקים לגבי אותו הזמן. יש הטוענים שבילה את השנים העלומות לכוד במערה, מטורף משלל הרעיונות שנחתו עליו, יש הטוענים שישב והמציא כל הזמן דברים מוזרים ומופלאים השוכנים עדיין שם, ויש המסכימים שהיסטוריונים משערים יותר מדי ושעדיף להניח לדברים כמו שהם.

כשחזר, הביא עמו לעולם את המראה העקומה.

כל חייו שמר שלמה על שכיית החמדה שהחזיר עמו, וכשמת, קיבל בנו הגיבן, יוקמלמך, את המראה למשמרת. עוד באותו הלילה פרצו גנבים לביתו של יוקמלמך המסכן וגנבו את המראה יקרת הערך לא לפני שהספיק להציץ בה פעם אחת ויחידה. הגנבים נמצאו עוזרים ליתומים מספר ימים אח"כ. הם התעקשו שהם מעדיפים לחיות בשלום עם כל אדם אפילו כשתלו אותם. המראה לא אותרה מעולם.

יוקמלמך, עכשיו נסיך יפה תואר, שינה את שמו לג'ון וחי באושר ובעושר.

מאז, המראה נודדת בעולם.

הסיפורים טוענים שהיא גרמה לנפילתו של זיאוס, ניתנה לשלמה המלך ע"י מלכת שבא, גרמה לשקיעתה של אטלנטיס, ויצרה את שירי ההיקו והזן. בטעות.

יוליה: רומיאו רומיאו!

רומיאו: הו יוליה אהובתי, מה יפית מכל הנערות?

יוליה: רומיאו רומיאו, אהוב נפשי, יפה שביפים. במה חשקה נפשך?

רומיאו: רק רציתי לומר לך שאני מעדיף גברים.

מהי המראה?

המראה היא רעיון.

המראה משקפת אפשרות נוספת לבריאה, לא בהכרח את הנכונה או הטובה, ומחילה אותה על המציאות.

המראה מעקמת את המציאות. מה שבמראה נראה עקום, בחוץ יראה ישר, ויצור נורמלי שיסתכל במראה יתעוות. המראה מסוגלת לעוות כל דבר החל מחפצים יום יומיים ועד היסטוריה של גזע שלם, היא מסוגלת לשחזר אירועים, מסוגלת להעביר אנשים בזמן או למציאות מקבילה או פשוט הופכת את האדם לטוב או מרושע יותר.

המראה העקומה נראית כמראה רגילה. גודלה נע בין שני מטרים על מטר וחצי למראה של חמש על חמש סנטימטרים. היא ממוסגרת במסגרת זהב עבה בעלת פיתוחים מוזרים שמזווית העין נראים כזזים, ומוכתמת בכתם גדול ושחור בקצה השמאלי העליון שלה. למביט פנימה היא נראית כמשקפת את החוץ בצורה אמינה לחלוטין.

המראה, מעצם טבעה, עקומה. למתבונן מהצד היא תראה כנעה בצורה גלית, פניה החלקות עולות ויורדות ללא הפסקה, למרות שמקדימה היא נראית רגילה לגמרי למעט הכתם הכהה בקצה העליון.

איך המראה פועלת?

על מנת להבין איך המראה פועלת נצטרך להבין שלושה עקרונות. העיקרון הראשון הוא עקרון השבירה. במראה רגילה ההשתקפות נוצרת על ידי שבירת קרני האור על משטח משקף. המראה העקומה אינה משקפת גלי אור אלה את גלי המציאות הראשוניים ומחילה עליהם את אותם הכללים. העיקרון השני הוא שלכל פעולה יש פעולה נגדית שמאזנת אותה. אם מישהו ידחף צד אחד של נדנדה כלפי מטה הצד השני יעלה כלפי מעלה. המראה העקומה פועלת לפי אותם הכללים, כאשר הנדנדה המטאפורית נמצאת במרכזה. העקרון השלישי פשוט: המראה תבונית.

כתוצאה משלושת הכללים הללו ניתן להבין את דרך פעולת המראה בצורה הבאה: המראה משקפת משהו (יצור, חפץ, מקום) במשך זמן מה ומחליטה (בהסתמך על דברים שנאמרו לידה או אירועים שהשתקפו בה) מהו מצבו האידיאלי והטוב ביותר (שהוא לא בהכרח מה שאותו יצור היה מחליט בעצמו). ברגע שאותו מצב זוהה, מתחילה המראה לשנות את ההשתקפות שבתוכה עד לקבלת אותו מצב. עכשיו, בהסתמך על הנדנדה המטאפורית שהזכרנו קודם, נדבר שעומד מול המראה ישנה את צורתו בכיוון הפוך לשינוי שהיא מחילה, כך שאדם יפה שיעמוד מולה יתכער מעט, ויצור מכוער יהפך ליפהפה. המראה אינה מוגבלת על פי רצף של זמן-מקום-מישור כלשהו כך שעל מנת להחיל שינוי שהיא רואה לנכון היא תמצא את הדרך הפשוטה ביותר מבחינתה ולאו דווקא מבחינת זה שעומד מולה, כך שהבחור המכוער שנדד שנים למצוא את המראה כדי שתהפוך אותו ליפה יועבר לעולם בו הכיעור נחשב לסמל של כבוד או לאי מלא ניאנדרטלים שם יעריצו את יופיו ולא יתנו לו לעזוב לעולם.

"אל תסתכל בקנקן אם הוא לא מלא"

עממי

למה להשתמש במראה? פשוט מאוד.

התקלות במראה יכולה להוות את הסיבה שחיפשתם לגרום לדמות צדקנית להפוך למרושעת, היא יכולה להיות הדרך של הדמויות לשחזר זיכרון כאוב בצורה שונה והיא אחת הדרכים המעניינות להעביר את הדמויות שראו הכל לעולם שבו הכל הפוך ממה שהם מכירים.

זרעים של מראות

אז איך מכניסים את המראה למשחק? מספר רעיונות שימושיים להרפתקאות עם המראה:

הכפר הנטוש – הדמויות מגיעות לכפר שקט בצורה מעוררת חשד. חוץ מהעובדה שאין בכפר אנשים הכל נראה רגיל לחלוטין. האוכל שעל השולחנות בבתים עודנו חם, על השולחנות בפונדק הבשר מהביל והיין במרתפים לא החמיץ. במרכז הכפר עגלה גדולה שעליה ערב רב של פריטי לבוש צבעוניים לידה עומד ילד ומתבונן במראה גדולה בסקרנות. הילד יספר לדמויות שהוא היה עד לפני זמן קצר זקן הכפר. הוא יספר שלפני זמן לא רב הופיע הלך מוזר ונטש את העגלה שעליה המראה באמצע הכפר והלך משם וכל האנשים שבכפר נבלעו בתוכה. בהתבוננות פנימה ניתן יהיה לראות את חיי הכפר ממשיכים כמנהגם בתוך המראה.הילד-זקן יבקש מהגיבורים להציל את אנשי הכפר מהמראה.

שלמה חוזר – המראה, מסתבר, יכולה להחזיר לחיים אנשים, או לפחות להפיק גרסה די דומה שלהם מרצף שונה של המציאות. שלמה ישב שלושים שנה במערה וחילץ מהמראה גרסאות של עצמו מכל מיני מקומות ויצר לעצמו גיבויים רבים. עכשיו, כשהשלמה המקורי מת והמראה נעלמה, יוצאים צבא השלומואים (שנראים ומתנהגים כמעט אותו דבר) לחפש את הדבר היחיד שיכול להחזיר אותם לצעירותם ולבתיהם.

מה נשתנה – פרט שולי משתנה בהרכב המציאות. אין מלח בעולם. חוץ מאצל הבחור האחרון שהסתכל במראה. יש לו את השק האחרון של המלח. קבוצות שונות ברחבי המדינה נשכרות להתחקות אחר עקבותיו ולהשיג את המצרך היקר אך הבחור הצליח להערים ולנטרל לבדו (!) את כל הרודפים עד כה. הקבוצה נשכרת להגיע אל הבחור ולהשיג את שק המלח היקר מכל, בכל מחיר. רק שכדי להגיע לבחור צריך לעבור את המראה שהוא נושא על גבו.

מראה מראה שעל הקיר – את המראה השיג צייר מתוסכל שמאז ומתמיד חשב שאנשים נראים יותר טוב כאשר הם מצויירים על בד. מאז, כל מה שהוא מצייר בטירתו הקודרת קם לתחיה במציאות. הציורים האיומים שהוא יוצר יוצאים בלילות אל הכפרים הקרובים ושואבים מאנשים צעירים את החיוניות, ומשאירים אותם חיוורים ומשותקים לשארית חייהם. אנשי הכפרים והעיירות מגייסים את הגיבורים הזקנים שלהם לעוד משימה אחת אחרונה – לעצור את הצייר. הגיבורים יצטרכו להתמודד עם הציורים ועם המראה שהצייר תלה במגדל דרכה הוא הופך את החיים שגנב מאנשים לציורים חדשים.

שימושים נוספים: (וסתם דברי שמשעשעים אותי באופן אישי)

אני, רובוט – אחת הדמויות תקבל את המראה למשמרת מדוד זקן ועשיר שמת. כשיתבונן במראה יהפוך גופו לחזק יותר, עמיד יותר, וכבד יותר בצורה מרשימה בלא שינוי חיצוני נראה לעין.

לה לה טרללה, גדלתי בשנה – אחת הדמויות מביטה במראה וקצב ההזדקנות שלה מואץ. היא מזדקנת בקצב של שנה ליום. העור מתקמט ומתבקע ואם לא תמצא לה תרופה היא תמות תוך מספר שבועות.

שירו שיר – זמר נודד הביט במראה ועכשיו הכל מתנהל בחרוזים. כל מי שלא מדבר בחרוזים מתחיל להחנק. היחיד היוצא מן הכלל הוא הזמר עצמו.

רוצים עוד? הרי לכם המתכון הפשוט לשימוש במראה: קחו דמות אקראית, שימו אותה מול המראה ותהפכו את כל המאפיינים החשובים שלה או תהפכו את העולם כדי שיתאים אליה. וואלה!

חיפשתם דרך להפוך את הדמות הישנה על פיה? להניע את הדמויות לעבר שונה? לחתוך את מרקם המציאות? להשיב לחיים אויב אכזר? הפגישו את הקמפיין שלכם עם המראה.


פורסם ב3 במאי 2010 בקטגוריה חפצים על-ידי jerusalem | לתגובות - בפורום | Tags:

 

כל הזכויות ובכללן על התכנים המוצגים באתר זה שמורות לכותבים ולעמותה למשחקי תפקידים בישראל (ע"ר 58-033-358-1). כל העתקה, לרבות במדיה מודפסת או דיגיטלית, אסורה ללא אישור מפורש. Design by Tryscer