העמותה בפייסבוקחדשות העמוד הראשי ב-RSS
הגעתם לאתר הישן של העמותה למשחקי תפקידים בישראל. האתר החדש זמין כאן.
אויבים: שלמה ודיקלה

שלמה ודיקלה

מאת שחר לנגבהיים, ההגשה הזוכה בתחרות אויבים

זוג האויבים שלמה ודיקלה מיועד למערכות, כדי לשלוח את דמויות השחקן בכמה כיוונים שונים. אלה זוג אויבים שלא מציבים טוב ורע מוגדר באף צד, או אפילו מבהירים מי האויב עד שכל המידע עליהם מתגלה. מטרתם ליצור בשחקנים מחד חוסר יכולת לסמוך על הדמויות בעולם ומאידך להבהיר שהדמויות לבדן לא יוכלו לבחון כל כיוון ולהתמודד עם כל איום.

מנוסח ומעוצב למערכת פנטזיה מודרנית נסתרת – הוא סובב עיר בימינו, בה הרוב המוחלט של האוכלוסיה לא מכיר בקיום העל-טבעי. עולמות מערכה מוכרים בסגנון הם עולם האפלה וצבאות אלמוניים. בסוף המאמר יופיע נספח המסביר כיצד להמיר את הזוג למערכות אחרות. בנוסף, הזוג דורש כמה תמות בוגרות מהמערכה – מיניות ובגידה, כהתחלה, ויכול להיות שלא יתאים לכל קבוצה.

האנשים:

שלמה הוא המנהיג של מחתרת שומרי העיר. אלו המעטים שהיו מוכנים להכיר בעובדה שיש דברים – קוסמים, רעיונות, יצורים על טבעיים – שמאיימים על העיר ועל האוכלוסיה לא רק במטרותיהם, אלא גם בעצם קיומם. אם הם יחשפו לציבור הרחב, מי יודע מה יקרה? לכן צריך להלחם בהם בנסתר – ולכן רוב אנשי המחתרת יחשבו למעורערים בנפשם אם יספרו לאדם הקטן ברחוב מה הם חושבים שקורה בעולם.

כמובן, יכול להיות שהם מעורערים בנפשם. אנשים שחושבים שהם יכולים לבצע קסמים לרוב באמת מעורערים בנפשם – אבל שלמה אוסף אותם, ולא מתלונן. גם מי שאינו קוסם יודע להניף אלה או לירות באקדח.

שלמה עצמו אינו קוסם, הוא פשוט בחור עם ראש פתוח, אהבה לעיר מחד ואהבה לסמכות של עצמו מאידך. הוא לא בוחל באלימות כשצריך, אבל למראית עין הוא די כאריזמטי ויודע איך פותרים בעיות בלי אלימות. הוא משתמש במחתרת גם למטרותיו האישיות, אבל משתדל להחביא את זה. עמוק בפנים הוא די חסר ביטחון עצמי – הוא יודע להשתמש בכל מיני טריקים קטנים, אבל הוא כל הזמן רואה מסביבו אנשים שעושים דברים גדולים שהוא לא מבין ולא מסוגל לחקות. היכולת היחידה שלו היא יכולת ארגונית והנהגתית, והוא מפחד מהרגע בו יחליטו שהוא מיותר.

דיקלה, לעומת זאת, היא ילדה בת עשר שגילתה משהו מוזר – היא מסוגלת לשנות צורה. כבר שנתיים שהיא לומדת איך לעשות את זה ודי משתגעת – היחסים שלה עם הוריה היו רעועים גם כך, והעובדה שהם לא מאמינים לה כשהיא מספרת דבר אחד, או לא מזהים אותה בזמן אחר, גרמו לה לעזוב את הבית במושב ולנסוע לעיר הגדולה. היא הולכת ומשתגעת – חוסר ההכרה העצמית גורם לה לחשוד בכל האנשים שמסביבה, מחד ומפתח בה תחושת ייחודיות נהנתנית מאידך.

דיקלה לא יודעת מאיפה זה בא או איך זה פועל. כל מה שהיא יודעת זה שהיא מסוגלת לחוש באנשים אחרים שמיוחדים באותה הצורה כמוה. פעם זה הפחיד אותה, כשהיא גילתה שיש קוסם במושב בו היא חיה. כשהיא גילתה שהיא מסוגלת לשאוב אותו לתוכה וכך להשיג את כוחו ולהתחזק, היא יצרה לעצמה תפיסת עולם ותכנון לעתיד מאוד פשוטים – היא חשובה. שאר העולם לא. היא תמצא עוד אנשים עם כוח ותבלע אותם, עד שהיא תהיה הכי חזקה, ולא תצטרך אף אחד.

בינתיים, היא לומדת עוד משהו שילדות בנות עשר לא אמורות ללמוד – כיצד אנשים מגיבים ליפהפייה בת 18, הצורה השנייה שהיא פיתחה וייצבה. דיקלה עדיין לא מבינה מה היא מיניות, אבל היא כן מבינה שעם המראה הנכון והלבוש הנכון, אנשים יעשו את מה שהיא רוצה.

מצב מוקדם:

כרגע, שלמה מודאג. העיר הייתה שקטה במשך חצי שנה עד שבעל החזיונות בקבוצה אמר שהוא ראה בחלום את האיום הבא על העיר מגיע באוטובוס… וזה ילד קטן. עוד באותו היום שלמה פרס את כל חברי המחתרת בכל תחנות האוטובוסים הנכנסות אל העיר, עם מטרה תמוהה – לצלם כל ילד שיורד מכל אוטובוס. שלמה בחר להיות בתחנה המוקדמת ביותר. הוא לא צילם הרבה ילדים, אבל הוא כן פגש בחורה יפהפייה בשם דיקלה. היא חייכה אליו, הוא צילם אותה כבדיחה והם התחילו לדבר. הם כבר יוצאים במשך חודשיים ושלמה די מאוהב, למרות שאנשים קצת מצקצקים בלשונם כשהם רואים גבר בן שלושים יוצא עם בחורה בת שמונה-עשרה.

לדמויות: כרגע המחתרת מכירה בקיום האיום, אך היא לא מבינה כמה הוא חמור, ועד כמה אין לה קצה חוט להתחיל להתמודד איתו. מומלץ לעבור בשלב הזה, אולי המחתרת תספר לדמויות על האיום, ולתת לעניין לשקוע. לאף אחד אין מושג מי הילד וכיצד הוא מאיים על העיר ולכן אנשים בינתיים לא פועלים – במיוחד לא שלמה, שיותר מתעניין במערכת היחסים החדשה שלו.
מנחה יכול להחריף את המצב במקביל לאירועי המערכה האחרים, עד שהוא יתפוצץ בשלב המאוחר ויהפוך למצב איתו הדמויות חייבות להתמודד, בלי שהעניין ייפול על הדמויות בהפתעה.

מצב מאוחר:

שלמה די אובד עצות. כמעט בכל שבוע עוד חבר מחתרת נעלם, ואלו שלא נעלמים די מפחדים. המחתרת מתפרקת לו בידיים והדבר היחיד היציב בחייו הוא מערכת היחסים שלו עם דיקלה, שמקשיבה לכל מה שהוא מספר לה ומקבלת הכל, לא משנה עד כמה זה נשמע מטורף. הוא לא יודע אם זה עדיין אותו ילד שהם חיפשו לפני כמה חודשים, אבל הוא כן יודע שאם הוא לא יבין כמה שיותר מהר מה קורה, העיר תאבד את המחתרת במקרה הטוב ומי יודע מה יקרה במקרה הרע. לשלמה יש מטרה – למצוא ולעצור את הדבר שפוגע בעיר, והוא מתחיל לפתח קיבעון לעניין. הוא מקדיש לנושא שעות הולכות ורבות ודורש מאנשי המחתרת יותר מיום ליום. את השעות היחידות שהוא מבלה מחוץ לחדר המלחמה של המחתרת, ממנו הוא מנהל את המצוד, הוא מבלה בחברת דיקלה, ואז הוא לא פוגש אף אדם אחר – הוא מרגיש שמשהו לא בסדר במערכת היחסים, אך ככל שהזמן עובר נהיה לו ברור יותר שזה הדבר היחיד שמחזיק אותו על הרגליים.

דיקלה, בינתיים, צוברת עוצמה מהנשמות שהיא חוטפת. היא צדה את אנשי המחתרת בעיקר, אבל גם עוד אנשים ששלמה מציין בפניה שמעורבים בעל טבעי. כל אדם נוסף שהיא הורגת מוסיף לעוצמתה והיא כבר בעלת פנים רבות. למרות כל העוצמה שהיא צוברת, היא רק כועסת יותר ויותר – העמדת הפנים בדמותה של דיקלה לא נעימה לה – היא מבינה כיצד נראות מערכות יחסים של מבוגרים, אבל לא מבינה את הלמה. שלמה די דוחה אותה, כמו הדברים שהם עושים ביחד, אבל היא מבינה שזו הדרך היחידה שלה להשאר מוגנת. רק שלמה דוחה חקירות שעלולות להגיע אליה. מישהו כבר התחיל לעלות על עקבותיה והיא שכנעה את שלמה להשתמש במחתרת כדי להעלים אותם. היא מפחדת ושונאת את התלות שלה בשלמה.

לדמויות: העניינים בעיר מתחילים להתפרק, אבל זה עדיין לא בולט. אנשי המחתרת מפוחדים, למרות שאלו שלא קשורים אל המחתרת ישירות בינתיים לא מאוד מושפעים. יכול להיות שהמחתרת פונה אל הדמויות בבקשת עזרה, יכול להיות שהדמויות עדיין נחקרות כחשודות. כך או כך, יש בעיר שמועות על רוצח סדרתי ומשהו בבירור לא בסדר. שלמה אולי יבחר להעסיק את הדמויות, אך סביר יותר שהוא יחשוד בהן. אם הוא יגיע למסקנה שהמחתרת צריכה עזרה הוא לא יהסס לפנות אליהן, אך יתרחק מכל מי שיתקרב אליו.

המצב בסוף:

שלמה תלוי לחלוטין בדיקלה והיא מסובבת אותו על האצבע הקטנה. המחתרת של שלמה הופכת לכלי שלה, רודפת את אלו שהתחילו להבין שמשהו שם רקוב מהיסוד. שלמה הוא שבר כלי, אחרי שדיקלה כבר לחלוטין שולטת בגוף שלה ומסוגלת לשנות צורה ולהפריש חומרים שגורמים לו להתמכרות פיזית כלפיה. שלמה אולי כבר הבין מה קרה. הוא מלא בתיעוב, כלפי עצמו וכלפי דיקלה. הוא בהחלט היה רוצה להסיר את ההתמכרות הזו, אך הוא מבין שהגמילה עלולה להרוג אותו.

דיקלה כבר לחלוטין לא אנושית, ושלמה מעורער באופן בולט. הוא מבין מה קרה, אך כל כך תלוי בדיקלה, גם כדי שהיא תהרוג את המעטים שעוד מעזים להרים גבה בקשר לפעולות המחתרת וגם כהתמכרות פיזית פשוטה. הוא מתעב עצמו ואותה – והרגש הזה משוקף היטב ממנה. שלמה, והמאהבים האחרים שהיא מצאה לעצמה, נראים בעיניה כאנשים נחותים. למען האמת, היא כבר לא מבינה שיש בעולם אנשים אחרים, היא חושבת רק על עצמה. היא עוד משתמשת בראש הארגוני של שלמה כדי להשתמש במחתרת למטרותיה, וגם כהתעללות ונקמה על התלות שלה בו קודם. מצד שני, היא רואה שמה שהיא עושה גורם להתדרדרות במצבו הגופני והשכלי וחושבת שאולי הגיע הזמן לערוף את הראש של המחתרת – או להחליף אותו, או להרוג כבר את כל המחתרת ולמצוא גוף חדש שלהתעלק עליו.

לדמויות: הדברים בעיר כבר ממש לא בסדר והמחתרת, שפעם עוד אפשר היה להאמין שתורמת לעיר, שולטת בעיר ביד ברזל, למרות שנראה שחבריה עוד יותר רדופים משאר קוסמי העיר. רק חברי המחתרת יודעים שהרקב ממוקם אי שם בצמרת, למרות שסביר שהרוב לא מודעים לדיקלה, אלא חושבים רק שמשהו ממש לא בסדר עם שלמה. יכול להיות שיחידים מהמחתרת ייפנו אל הדמויות בבקשת עזרה, או ששלמה ירמוז להן שהוא צריך עזרה – למרות שיותר סביר שהוא יאבק בהן, מפני שהוא מבין שבלי דיקלה הוא פשוט ימות. אם תרצו להריץ שלמה אצילי יותר, זה השלב בו הוא ינסה להשתמש בדמויות כדי לפעול כנגד דיקלה – הוא לא מסוגל לכך, אך הוא מסוגל לגרום להשתלשלות אירועים שתביא לנפילתה ומוכן להקריב את עצמו על הכף. שלמה יותר אנוכי, לעומת זאת, ינסה להשתמש בדמויות בכדי להפוך את היוצרות, להפוך את דיקלה לשפחתו ובכך לשמור על ההתמכרות שלו תוך הפיכת יחסי הכוחות. באותה מידה, דיקלה אולי תפנה אל הדמויות, מנסה לפתות אותן בחיפוש אחר מישהו שיחליף את שלמה.
הגעה לשלב הזה מומלצת רק אם המנחה מעונין למוטט את הסדר בעיר. הדמויות יאלצו להתעמת עם המחתרת ולהפיל את הגורם העיקרי המגן על העיר בכדי להגן על עצמן. האלטרנטיבה היא פעולות מאוד לא מוסריות מצד הדמויות.

 

המרה למערכות אחרות

שלמה ודיקלה מתאימים לרוב המערכות בהן יש קסם נסתר, כאשר ה'קסם' יכול להיות גם אחר – במערכת קנוניות בלתי קסומה דיקלה יכולה להיות חייזר, או ניסוי ממשלתי שיצא משליטה, ובמערכה כזו סביר ששלמה יהיה ראש צוות חקירה מקומי, או מנהיג של קבוצת חובבי קנוניות שנאבקת במערכת המסתירה דברים. הניגוד שחשוב לשמור עליו הוא ששלמה עומד בראש קבוצה נסתרת שמטרתה להגן על הציבור מדברים כמו דיקלה.
שלמה ודיקלה מתאימים פחות למערכות פנטזיה גלויה או אפית, ובמקרה כזה סביר שדיקלה תהיה נערה אחוזת שד שלא מבינה מה קורה לה ושלמה ראש מסדר הפלדינים העירוני. הבעיה במערכות כאלו היא הנפוצות היחסית של קסמי גילוי שיחשפו את דיקלה, ולכן היא תהיה דמות נסתרת יותר – בת חסות שנשארת בביתו של שלמה ולא יוצאת ממנו, כאשר ברור לכל שאף אחד לא מטיל קסמים בביתו של שלמה. כחלק מהגדלת קנה המידה של המערכה, דיקלה תהיה מסוגלת לשנות צורה גם לצורות נוספות – וסביר להניח שהיא לא תשלוט בכך לחלוטין, ולכן מדי פעם תצטרך לברוח משלמה. היא תהפוך למפלצת של ממש ותאכל את קורבנותיה.
גם במערכה שהדגש שלה הוא יותר בכיוון האימה דיקלה תהפוך לציידת של ממש, שאוכלת את קורבנותיה ומשאירה סימנים מזוויעים. שלמה יהפוך לצייד מפלצות נוראי בפני עצמו, כזה שיודע שיש מפלצות בדמות אדם ולא מהסס להרוג חשודים על ימין ועל שמאל. הדגש יהיה על הגברת תחושת ה"כוחות גדולים מאיתנו פועלים באיזור" – יש בעיר שני גורמים רצחניים, דיקלה הטורפת ומסע הצלב של המחתרת של שלמה שמנסה למצוא את הטורף, רודף את כל החשודים הלא-נכונים ופוגע בהם בצורה אכזרית.

נתוני דמויות

אני לא מתכוון לתת כאן חלוקת נקודות קונקרטית להצבת שלמה ודיקלה בשיטה מסוימת, אלא רק לספק קווי מתאר. אני משאיר את הניקוד המדויק למנחים, שיאזנו אותם בהתאם לרמת המערכה.
שלמה הוא אדם מאוד מפותח – נתונים גופניים מרשימים, אינטליגנציה גבוהה וכאריזמה, כאשר נקודות השפל שלו הן בתחום העצמי – הוא מסוגל להשתמש באנשים אחרים, אבל לא מתמודד טוב עם עצמו. יש לו כישורי לחימה ומנהיגות, אך הוא לא מתמחה בשום נושא. אין לו תכונות קסומות, אך יש לו מאגר של חפצי קסם משניים להסתמך עליהם, כמו גם עוזרים שמהווים גב קסום.
בחלוקת הנקודות דיקלה הפוכה לשלמה. מבחינת תכונות בסיסיות היא לא מאוד מרשימה – עד השלב האחרון היא לא מסוגלת לשנות צורה לגוף באמת חזק או מהיר, וחסרים לה הניסיון והידע שמצטברים עם הגיל. אין לה טווח מיומנויות מרשים – יש מעט מאוד דברים שהיא יודעת לעשות, ואת רובם היא עושה גרוע. מצד שני, יש לה את היכולת לשנות צורה וכישרון טבעי לתמרן אנשים – ואלו שתי היכולות עליהן היא תסתמך במשך רוב הזמן.


 

הערות השופטים

הערה: ההערות למטה מתייחסות להגשה המקורית לתחרות. מאז הכותב כתב גרסה חדשה, תוך התייחסות להערות ולביקורת. על כן, קיימות אי-התאמות בין הגרסה המעודכנת שכאן להערות השופטים.

דניאל רוזנברג

אוקיי, קונספט מגניב. מה שחלש כאן זה העימות בין שלמה ודיקלה. בהחלט יש לדמויות מה לעשות… אבל יותר כנגד איום משותף של שלמה ודיקלה… ולא ששלמה ודיקלה הם בעימות בניהם.

ערן אבירם

אהבתי את צורת ההגשה הישירה והברורה, שבולטת במיוחד לעומת רוב הכותבים האחרים, שהכניסו להגשה יותר מדי כתיבה יוצרת ופחות מדי תכל'ס.
אהבתי מאוד גם את הרקע, את העומק של הדמויות ואת המקומות בהם הן נמצאות – מבטיח מאוד. בונוס מיוחד על ניתן על הצגת התגלגלות האירועים וההתפתחות, גם של הדמויות וגם של המצב.

רק שתי בעיות יש לי עם ההגשה הזו:
1. הובטח נספח על התאמה לשיטות מודרניות, ולא קיבלתי כזה. אבל זה שולי.
2. שלמה ודקלה אינם, באמת, יריבים. הוא לא יודע דבר וחצי דבר על הישות שהיא באמת.
אם, למשל, הוא היה אובבסיבי במרדף אחר איזו "מפלצת גוזלת נשמות" שמתחמקת מהמחתרת בהצלחה כבר חודשים ארוכים, אפשר היה לומר שמבחינתו הם יריבים כי הוא באמת עומד מולה – מול אחד הפנים שלה, בכל מקרה. וכך גם שלמה אינו באמת יריב של דקלה – הוא כלי עבורה, או אולי סיכון, אבל בכל מקרה, היחסים ביניהם בפירוש אינם יחסים של יריבים.

זוהי נקודה חשובה, בהתחשב במטרתה של התחרות הזו, ולכן אינני יכול לתת להגשה הזו את מלוא הנקודות. עדיין, בהשוואה להגשות האחרות, זוהי ההגשה המקצועית ביותר והמועילה ביותר עבור המשחק, ואילו היה מושם בה דגש רב יותר על יצירת יריבות של ממש, היא גם היתה עונה על תנאי התחרות במלואם ומקבלת את מלוא הנקודות בהתאם.

איתמר ויסברג


קודם כל, איה הנספח המובטח? אני לא רואה פה עצות להתאמה?
שנית, המקוריות גבוהה ואני מעריך את השימוש בתימות הבוגרות. יש כאן אתגר משחק תפקידים רציני למנחה גם בשלמה העיוור למחצה וגם בדקלה הלא אנושית. לי אישית אין מושג כיצד "לשדר" דמות שהיא ילדה בת עשר ופאם פאטאל בו-זמנית.

מצד אחד יש כאן לא מעט פרטים שגורמים לי לרצות ליישם את ההצעה הזאת מייד במערכה, מצד שני נדרשת המון עבודה כדי להביא את זה למשהו שאפשר "להגיש לשולחן".
העובדה שיש שלושה שלבים ביחסים האלה מוסיפה ומאפשרת להכניס את החבורה בכל אחד מהשלבים וגם מראה למנחה כיצד יתפתחו הדברים ללא התערבות.
(כמו שציין ערן, זו יריבות די חד-צדדית כי שלמה הוא לא ממש פקטור. להגברת העימות צריך מישהו שייתן קונטרה לדקלה.)

פורסם ב2 במרץ 2009 בקטגוריה דמויות,תחרויות על-ידי yoavko | לתגובות - בפורום | תגים: , ,

 

כל הזכויות ובכללן על התכנים המוצגים באתר זה שמורות לכותבים ולעמותה למשחקי תפקידים בישראל (ע"ר 58-033-358-1). כל העתקה, לרבות במדיה מודפסת או דיגיטלית, אסורה ללא אישור מפורש. Design by Tryscer