העמותה בפייסבוקחדשות העמוד הראשי ב-RSS
הגעתם לאתר הישן של העמותה למשחקי תפקידים בישראל. האתר החדש זמין כאן.
בתי כלא: טלשטט

טלשטט

מאת אביה סגל, עבור תחרות בתי כלא

בית הכלא מתבסס על עולם בו יש מוטנטים, המהווים כ-5% מכלל האוכלוסייה. החזקת מוטציה אינה עבירה על החוק, אך החזקת מוטציה ללא ידיעת הרשויות או שימוש במוטציה שלא לצורכי הגנה עצמית הינן עבירות חמורות.

בית הכלא סובב סביב העיר אולנם, עיר השוכנת על נהר רחב במקום בו הוא נשפך לים ומונה כמה מיליוני אנשים. לא רחוק מהעיר נמצאים מספר הרים ויערות עבותים.

מידע על בית הכלא

ברחבי העולם ידועים מקרים רבים של 'גיבורים', או 'גיבורי-על' כפי שהם מכנים את עצמם. התופעה המוכרת, אנשים אשר מחליטים שזכותם ללכוד פושעים ולמסור אותם למשטרה בשל העובדה שהם מחזיקים בכוחות או באינטלקט גבוה משל האחרים, הינה נפוצה. ברחבי העולם רשויות החוק מטפלות במקרים כאלה במגוון דרכים: ישנן אלה אשר רודפות את אותם 'גיבורים' כמו פושעים אחרים; אחרות מתעלמות מהתופעה, נהנות מהעבודה הנעשית בשבילם; ויש את אלו אשר מתקשרות באופן קבוע עם 'גיבורים' ואף עושות איתן עסקים.

אך באולנם, התופעה תפסה מימדים חדשים. מוטנט, אשר מעט מאוד ידוע עליו, החליט שהוא עומד לבצע תפקיד גדול יותר מסתם שוטר – המוטנט החל לבצע גם את תפקיד השופט והסוהר. לאחר שהוא לוכד פושע, אותו מוטנט לא מביא אותו למשטרה אלא לוקח אותו לבית כלא אותו הקים במקום לא ידוע, שם הוא שופט אותו ואוסר אותו ברוב המקרים.

איך הכל התחיל?

טלשטט נוסדה כעשר שנים לפני נקודת הזמן הנוכחית, לפי ההערכות המדויקות ביותר. בית הכלא נוסד והחל לפעול תחת מסווה סודיות מוחלטת, כך שהחלו לשים לב לקיומה של תופעה מוזרה רק אחרי שמספר פושעים ידועים נעלמו ועקבותיהם לא נמצאו. רובם המכריע של האנשים הנוגעים בדבר הניח שהם פשוט עזבו את העיר, ובזה תם העניין.

אך לאחר מספר חודשים, מספר פושעים קטנים שנכלאו בטלשטט ושוחררו הגיעו להתלונן למשטרה על החזקתם בטלשטט. מעדויות שנלקחו מהם התבררו מימדיה המחרידים של התופעה. לפי רוב העדויות, בטלשטט הוחזקו כמאה עד מאתיים אסירים ממגוון רמות, החל מגנבים פשוטים ועד בכירים בארגוני הפשע העירוניים ומספר זה רק גדל עם הזמן.

לאחר שהמידע אומת מעל לכל ספק, המשטרה שלחה צוותי חיפוש על מנת למצוא את המיקום של טלשטט, לשחרר את האסירים שבו וללכוד את מי שמנהל את בית הכלא. וכאן הם נתקלו בבעיה רצינית – הם פשוט לא הצליחו למצוא אותו. למרות החיפושים הנמרצים, לא נמצא אפילו רמז למיקומו של בית הכלא. גם עדויות האסירים לא עזרו – הם הוחזקו חסרי הכרה מרגע התפיסה שלהם עד הכנסתם לטלשטט, וכך גם כשהם שוחררו.

בזמן שהמשטרה שוטטה חסרת אונים, ראש העיר ניסה ליצור קשר עם האדם המנהל את טלשטט. בעייתו העיקרית הייתה, כמובן, המחסור הבולט בכתובת אליה ניתן לשלוח מסרים. לבסוף, בעזרתו של מוטנט טלפתי, הוא שלח מסר מחשבתי חלש לכל היצורים החושבים בסביבת העיר, מתבסס על ההנחה שבעלי התודעות החלשות לא ישימו לב אליו, אך בעלי תודעות חזקות, כמו מנהל טלשטט להערכתו, יוכלו להגביר את המסר ולפענח אותו.

התגובה לא איחרה לבוא, וערב אחד, כמה ימים אחר כך, בעת שראש העיר ישב במשרדו וניסה להילחם בעייפות ולעבוד, דמות נפרדה מבין הצללים. פניה נשארו מוסתרים, היא בקושי דיברה, וענתה רק פעם אחת לשאלתו של ראש העיר, מדוע הוא עושה מה שהוא עושה. התשובה הייתה: "המשטרה לא נחושה מספיק, לא יעילה מספיק, לא חזקה מספיק. אני כן. לכן אני מבצע את העבודה שלה, ואני עושה אותה על הצד הטוב ביותר". לאחר מכן הדמות נעלמה. מאוחר יותר, כשראש העיר שאל את המאבטחים מה קרה למי שביקר בחדר שלו, הם אמרו שאף אחד לא נכנס לשם בשעה האחרונה. גם מצלמות האבטחה לא גילו כלום. כשראש העיר התעקש, המאבטחים משכו בכתפיהם ואמרו שכנראה הכל בראש שלו. ראש העיר הבין עד כמה הם צודקים.

מאז ועד היום, למרות שעברו מספר שנים, כמעט ולא חלה התקדמות בגילוי מידע על טלשטט. לאחר חוסר הצלחה מוחלט למצוא רמזים למיקום בית הכלא, החיים חזרו פחות או יותר למסלולם, מלבד שני יוצאי דופן. האחד, פתיחת ועדת מחקר שאוספת כל רסיס מידע על טלשטט ומנסה לגלות היכן בית הכלא נמצא. והשני, קיצוצים רציניים בתקציב המשטרה ופיטורים של מעל 50% מהשוטרים, כתוצאה ממחסור בעבודה.

מה קורה בתוך בית הכלא?

לאחר שנים של איסוף מידע, ועדת המחקר הצליחה ליצור תמונה ברורה למדי של מראה בית הכלא טלשטט מבפנים:

בית הכלא מחולק ל-5 קומות, כל קומה מחולקת לחדרים רבים בצורות וגדלים שונים. בכל קומה התקרה נמצאת בגובה 5 מ', אך הקירות עצמם מתנשאים לגובה 3 מ' בלבד, כך שניתן לצפות מלמעלה על כל קומה, כמו גם על האסירים שבה.

כל הקומות מקושרות אחת לשנייה בעזרת גרם מדרגות ארוך, המתמשך מתחתית הקומה הראשונה עד לדלת הברזל של הקומה החמישית. המדרגות סובבות סביב עמוד בטון מרובע עצום, באורך ורוחב של 4 מ', אשר אם מסתכלים היטב ניתן לגלות בחלקו העליון בכל קומה חורים קטנים ובתוכם עדשות זכוכית.

כל קומה מכילה בתוכה חדרים המתמקדים בנושא אחד:

הקומה התחתונה מכילה את המחסנים, המחולקים לפי תכולתם. ישנם מחסני מזון, כלי עבודה, וחומרי גלם כמו מתכת ובד. הקומה השנייה מכילה את חדרי העבודה, בהם מבלים האסירים את רוב יומם בעבודה קשה. ישנן מגוון עבודות – יש סדנאות עיבוד מתכת, נגריות, מתפרות, וחדרים לתחזוקת בית הכלא עצמו, כמו מכבסות ומטבחים. המטבחים ממוקמים כולם מתחת לחדר האוכל שבקומה השלישית, האמצעית. הקומה השלישית, בניגוד לשאר הקומות, מחולקת לשני חדרים בלבד – חדר שינה וחדר אוכל, כל אחד מהם תופס חצי מהקומה, והם משמשים את כל האסירים. בקומה הרביעית נמצאות המעבדות, שבהן עובדים חלק מהפושעים שיש להם ידע במדעים, וחלק אחר, בלי ידע במדעים, עובר ניסויים. הניסויים לא קטלניים ברוב המקרים, חוץ מהניסויים הנערכים על הפושעים שנגזר עליהם מאסר עולם, אשר מוחזקים בחדר מבודד בקומה הרביעית, ממנו הם לא יוצאים אלא לניסויים או לאחר מותם.

הקומה החמישית, הקומה שממוקמת מעל כל שאר הקומות, הינה הקומה אשר עליה ידוע המעט ביותר. קיומה נמצא מעל לכל ספק, שכן כל אסיר זוכר כיצד הוא נכנס אליה וכיצד יצא ממנה, אך אף לא אחד זוכר מה קרה בתוכה. חלק מהאסירים, לרוב מוטנטים בעלי כוח רצון חזק במיוחד, זוכרים במעורפל דמות רוכנת מעליהם ושואלת אותם שאלות, אך לא יותר. ההשערה המקובלת היא שהקומה החמישית מכילה את חדריו של מנהל בית הכלא, לשם הוא לוקח אסירים לתשאול על חייהם, שותפים, מקומות מחבוא ושאלות דומות, בעזרתן הוא בונה מאגר נתונים על כל אסיר.

המשמעת בבית הכלא נאכפת בידי סוהרים בכפייה – קבוצה קטנה של אסירים המוחלפת כל יום ונשלטת בצורה מוחית באופן מוחלט על ידי מנהל בית הכלא. הם חמושים בשוטים חשמליים, וכאשר אסיר מראה אפילו סימנים קטנים של אי-ציות הם מצליפים בו, פעולה שמשחררת בגוף האסיר זרם חשמלי חזק, אשר מנטרל אותו לכמה דקות וגורם לכאבים איומים. העונש הזה, הניתן בלי היסוס ובתדירות מבהילה, לימד את האסירים לא להתווכח ולבצע את שעליהם לבצע.

מי עומד מאחורי בית הכלא?

מעט מאוד ידוע על האדם אשר מנהל את בית הכלא, אך משלל פיסות המידע אשר נאספו עליו התגלתה תמונה ברורה למדי. מנהל בית הכלא הינו ככל הנראה מוטנט בעל כוחות טלפתיים חזקים בצורה בלתי רגילה, ובעל ידע נרחב בהנדסה, כימיה, פיזיקה, אלקטרוניקה ומשפטים. כשהוא ביקר את ראש העיר, הוא דיבר במבטא גרמני קל, מה שהוביל חוקרים רבים לחשוב שהוא רוסי. חוקרים רבים סוברים שהוא מטורף מעט, מסוג הטירוף אשר הופך את האדם לשפוי בצורה מבהילה.

מהמעט שידוע על כוחותיו המוטנטים, נראה שמנהל בית הכלא הוא אמן בהכנעת מוחות ושליטה בהם, כמו גם במחיקת זיכרונות, יצירת אשליות במוחם של אנשים וגרימת מצבים שונים לקורבן, כגון עייפות, שינה או שיתוק. ניכר גם שהוא מסוגל לחוש במוחות בסביבתו הקרובה, יכולת שעוזרת לו להתחמק משוטרים, מאחר והוא מודע אליהם גם כאשר הם מרוחקים ממנו במאות מטרים.

איפה בית הכלא נמצא?

איש לא יודע מהו מיקומו האמיתי של בית הכלא. זוהי השאלה החשובה ביותר אותה חוקרת ועדת המחקר, ועד כה הם לא הצליחו לאמת אף פיסת מידע, ולכן הם מסתפקים בהשערות.
ההשערות המקובלות ביותר הן:

  • בית הכלא ממוקם בתוך אחד מההרים בסביבת העיר, ומקושר למיקומים אסטרטגיים בתוך אולנם על ידי מנהרות. השערה זו נתמכת בעובדה שמספר מכרות בסביבה גילו מנהרות חדשות, חפורות במיומנות ומרוקנות מכל משאב שימושי.
  • בית הכלא ממוקם על אי, רחוק מספיק מאולנם כדי לא להראות במקרה על ידי צופים מהעיר או מסירות וספינות המפליגות בקרבת העיר, אך קרוב מספיק כדי שיהיה ניתן להעביר בנוחות את האסירים אל ומחוץ לטלשטט. השערה זו נתמכת בעובדה שחלק מהאסירים, מוטנטים בעיקר, התעוררו חלקית במהלך ההעברה שלהם וחשו כיצד גופם עולה ויורד, כמו בסירה קטנה.
  • בית הכלא ממוקם מתחת לעיר, עמוק מתחת למערכות הביוב, למרות שחלק מהן משמשות כדרכי גישה אל הכלא. השערה זו נתמכת בעובדה שכאשר המשטרה השתמשה במספר פושעים כפיתיון, ונתנה להם לשוטט תוך כדי שמירה קפדנית, הפושעים נעלמו ועקבותיהם לא נמצאו למרות שהחיפושים התחילו מיד, מה שהוביל למסקנה שהם הועברו דרך יציאה נגישה אל מתחת לפני השטח.

למרות שרוב המומחים מסכימים שאחת מההשערות המקובלות היא הנכונה, ישנם מספר חוקרים אשר מאמינים שמיקום בית הכלא הוא הרבה יותר מעניין ממה שאחרים חושבים. בין ההשערות הללו נמצאות:

  • בית הכלא ממוקם על אסטרואיד או על הירח, מה שמסביר מדוע חלק גדול מהאסירים לשעבר של טלשטט התלוננו על קור חזק במיוחד, בהתחשב בעובדה שאולנם ממוקמת באזור חמים.
  • בית הכלא נמצא במקום מרוחק ולא נגיש על כדור הארץ, כגון הרי ההימלאיה או תחתית האוקיינוס השקט, אליו מגיעים מנהל בית הכלא והאסירים שלו דרך מכונת טלפורטציה.
  • בית הכלא נמצא בקצה השני של חור תולעת, אשר הכניסה אליו נמצאת בסביבה הקרובה לאולנם.
  • בית הכלא ממוקם בכלל במימד אחר, אותו גילה מנהל בית הכלא ויצר אליו דרך גישה נוחה שיכולה להיפתח ולהיסגר תוך שניות ובכל מיקום.

איפה בית הכלא באמת נמצא? זוהי ההחלטה של המנחה, וכמה שהיא פחות צפויה, ככה יותר טוב.

שילוב במשחק

במשחק המערב בתוכו את טלשטט, רצוי שבית הכלא יהיה במרכז העניינים, ושגילויו או הבריחה ממנו יהיו המטרה הראשית של הדמיות.

מי הן הדמויות, בעצם?

השאלה הראשונה עליה צריך לענות, לפני שמתחילים בכלל לשחק, היא מי בעצם הדמויות, ומה מיקומן בעולם?
יש מספר דברים שצריך לקבוע:

  • האם הדמויות הן מוטנטים או לא? אם כן, אילו כוחות יש להן?
  • האם הדמויות מוכרות ומוערכות על ידי רשויות החוק, או שהן פושעים נמלטים?
  • מי מכיר את הדמויות וממי הן יכולות להשיג עזרה?

השאלות הללו הן חשובות, שכן הן יקבעו מהם המשאבים הנגישים לדמויות בהמשך המשחק.

איך מתחילים?

ישנן מגוון סיבות בגללן הדמויות יכולות לרצות לפצח את המסתורין העוטף את טלשטט. הנה כמה:

  • הדמויות הן צוות חוקרים פרטי אשר נשכר על ידי המשטרה למצוא את בית הכלא.
  • ידיד או מכר של הדמויות נכלא בבית הכלא, והן מחליטות לחלץ אותו.
  • הדמויות עצמן נכלאות בכלא, ומנסות לברוח.
  • הדמויות צריכות את עזרתו של אחד האסירים בכלא, אבל קודם הן צריכות לשחרר אותו.
  • מנהל בית הכלא פגע בדרך כלשהי באחת או יותר מהדמויות, והן מחליטות לנקום.

איך ממשיכים?

בסופו של דבר, העלילה יכולה להתפתח לשני כיוונים – הדמויות מנסות להיכנס לבית הכלא, או שהדמויות מנסות לצאת מבית הכלא.

להיכנס לבית הכלא:

הדבר הראשון שמומלץ לדמויות לעשות הוא כמובן לחפש כמה שיותר מידע על מיקום ותוכן בית הכלא. אם הדמויות עובדות עבור המשטרה, תהיה להן גישה למידע של ועדת המחקר. אם הן פושעות, הן יכולות לנסות להשיג מידע מחברים ששהו בבית הכלא והשתחררו. ניתן להשתעשע קצת ולהפגיש את הדמויות עם חוקרים מטורפים וכמה תיאוריות מהפחות סבירות, אך בסופו של דבר כדאי שהדמויות יפגשו אנשים בעלי ידע מבוסס, ויקבלו מידע מדויק כמה שאפשר והנחיות כיוון.

כאן יתחיל המסע האמיתי של הדמויות, בו הן יחקרו את העובדות מהשטח. יש לצייד אותן בציוד המתאים לכיוון בו הם חוקרים – כלי חפירה אם הם מתכוונים לחפש בהרים, כלי שיט אם הם מתכננים לסרוק את הים או ערכות לחקר מערות, אם הן מתחילות לחקור את הביוב העירוני. ניתן להוביל את הדמויות לכמה כיוונים מוטעים, אך רצוי שגם אז הדמויות יפגשו רמזים שיובילו לכיווני חקירה חדשים. ייתכן שזה יהיה מוטנט בעל כוחות חיזוי, אשר ייתן לדמויות מידע יקר ערך על מיקום בית הכלא, או שזה יהיה אסיר נמלט, חצי מטורף, ממנו הן יוכלו לחלץ מעט מידע.

בסופו של דבר, הדמויות יעלו על הדרך הנכונה, ויגלו מהו מיקום בית הכלא. כאן הדמויות יחליטו על דרך הפעולה שלהן – התפרצות פנימה תוך כדי צרחות זעם, או חזרה לעיר ודיווח על הממצאים? בין כך ובין כך, המנחה הוא היחיד שיכול לקבוע מה יקרה, ויהיה עליו לאלתר כמיטב יכולתו.

אפשרות נוספת לפיתוח העלילה, היא שבאמצע החיפושים של הדמויות מנהל בית הכלא מחליט שהן מסוכנות מדי שבילו, והוא מחליט ללכוד אותן ולכלוא אותן. אם הוא ייכשל, הוא ינסה להימלט ועל הדמויות יהיה להמשיך בחיפושים. אך אם הוא מצליח ללכוד אותן, הדמויות ימצאו את עצמן בתוך הכלא ויצטרכו למצוא את דרכן החוצה – ויעברו לקו העלילה השני.

לצאת מבית הכלא:

אם הדמויות יכלאו בבית הכלא, יהיה עליהן לפלס את דרכן החוצה, וזה לא הולך להיות קל. בהתחשב בסוהרים הנמהרים, מצלמות האבטחה בכל מקום והעונשים הכבדים במקרה של חשיפה, יש כאלה שיאמרו שזה אף בלתי אפשרי לברוח מהכלא. אז איך באמת עושים את זה?

הצעד הראשון יהיה שוב איסוף מידע – מהאסירים הוותיקים, מסוהרים לשעבר, מאסירים שנחקרו בקומה החמישית. ממגוון מקורות המידע, הדמויות יוכלו לנסות להרכיב תמונה של מה קורה בבית הכלא מאחורי הכלאים: מה יש בקומה החמישית? מהי זהותו של מנהל בית הכלא? מהן דרכי היציאה, ואיך אפשר להגיע אליהן?

לאחר שלב איסוף המידע, יהיה על הדמויות להתכונן ולאסוף משאבים. הדמויות יחליטו איך הן מתכוננות להמשך – הן יכולות להכין כלי נשק בסדנאות עיבוד הברזל, לנסות לפרוץ למערכות המידע של מנהל בית הכלא דרך המעבדות או לנטרל את מערכות בית הכלא שעלולות לסכל את הבריחה.

ולבסוף, לאחר שכל פיסת מידע אפשרית נאספת, לאחר שכל ההכנות הושלמו, מגיע השלב האחרון – הבריחה. כדי לברוח מבית הכלא, הדמויות יצטרכו לפרוץ לקומה החמישית ולגלות מה באמת מסתתר שם. האם זה חדר קטן וסגפני בו חי המנהל וממנו הוא שולט על בית הכלא? אולי חוות מחשבים עצומה בגודלה המאוכלסת בעשרות או מאות עובדים? או שאולי זוהי דירה עצומה ומפוארת, בה מבלה מנהל בית הכלא את חייו בנעימים? ההחלטה הבלעדית נתונה, כמובן, לשיקול המנחה.

לאחר שהם נכנסו פנימה, יהיה על הדמויות להביס את מנהל בית הכלא בקרב. מומלץ לתת לו להשתמש בכוחותיו על מנת ליצור חזיונות שווא אצל הדמויות, לנסות להפנות אותן אחת נגד השנייה ובין לבין להכות מכה קטלנית. אם הדמויות הן מוטנטים, הן יוכלו להשתמש בכוחותיהן כדי לסתור או להתגבר על כוחותיו של מנהל בית הכלא. אם אין להם כוחות, יהיה עליהם להביסו בעזרת ערמומיות, נחישות ועבודת צוות.

לאחר שהדמויות יביסו את מנהל בית הכלא, הן יגיעו סוף-סוף ליציאה מבית הכלא. כאן יהיה עליהן להחליט אם הן משחררות גם את שאר האסירים, מודיעות למשטרה על מקום בית הכלא או שהן פשוט הולכות משם באדישות. תהיה החלטתן אשר תהיה, זהו סופה של ההרפתקה.

הערה: כל מה שנכתב בסעיף זה הינו הצעה בלבד לפיתוח העלילה – ההחלטות האמיתיות מה לעשות נתונות ביד השחקנים, והמנחה מחליט מה תהיינה ההשפעות.


הערות השופטים

דניאל רוזנברג

הרקע וההצעות לשימוש בכלא חביבות מאוד – הרעיון נחמד, מזכיר קמעה את בטמן או כל גיבור על שנלחם ברשע עם טויסט ידוע אבל נחמד. מה שכן, תיאור הכלא עצמו מעורפל מדי לטעמי – הוא משאיר קצוות פתוחים לכל הכיוונים מבלי ממש לאפיין את הכלא. זה אולי נותן למנחה את החופש אבל שולל את ה"אופי" של הכלא- מה מטרתו האמיתי של מוטנט העל? מי הוא? אולי משהו בסיגנון של שתי אפשרויות מקביליות, כמו בקן הנחשים היה הן שומר על החופש למנחה והן מעניק אופי לכלא.

איתמר ויסברג

מקוריות נמוכה, הרבה פרטים לשימוש אבל אין דמויות לדוגמא ופרטים של "צבע". העובדה שיש סדנאות לכל האסירים נשמעת חשודה.

ערן אבירם

הגשה מקיפה למדי, אבל הרעיון לא מספיק הגניב אותי.

הבעיה הכי גדולה היא טכנית, אבל חשובה. הרבה מהטקסט חוזר על עצמו או אומר דברים ברורים מאליהם. הנה פסקה שלמה שלא אומרת שום דבר חדש – זה ברור לחלוטין לכל שחקן תפקידים.

"בסופו של דבר, הדמויות יעלו על הדרך הנכונה, ויגלו מהו מיקום בית הכלא. כאן הדמויות יחליטו על דרך הפעולה שלהן – התפרצות פנימה תוך כדי צרחות זעם, או חזרה לעיר ודיווח על הממצאים? בין כך ובין כך, המנחה הוא היחיד שיכול לקבוע מה יקרה, ויהיה עליו לאלתר כמיטב יכולתו."

הרבה טקסט לא שווה להגשה טובה. זה אפילו פוגע בהגשה, בעיני. אחרי שמורידים את כל החזרות העודפות, מתגלה הגשה צנומה למדי, שבעצם לא אומרת הרבה מעבר לכך שיש כלא שאף אחד לא יודע איפה הוא, בראשו עומד מישהו שלא ידוע עליו כלום, וכמה רעיונות לגבי היכן הוא עשוי להימצא.

פורסם ב7 ביולי 2009 בקטגוריה רקעים, מקומות וארועים,תחרויות על-ידי yoavko | לתגובות - בפורום | Tags: , ,

 

כל הזכויות ובכללן על התכנים המוצגים באתר זה שמורות לכותבים ולעמותה למשחקי תפקידים בישראל (ע"ר 58-033-358-1). כל העתקה, לרבות במדיה מודפסת או דיגיטלית, אסורה ללא אישור מפורש. Design by Tryscer