העמותה בפייסבוקחדשות העמוד הראשי ב-RSS
הגעתם לאתר הישן של העמותה למשחקי תפקידים בישראל. האתר החדש זמין כאן.
מה הם משחקי תפקידים / יוסי גורביץ

מהם משחקי תפקידים? מאת יוסי גורביץ

מהם משחקי תפקידים?

משחקי תפקידים הינם משחקים חברתיים, שבהם משחקים שחקנים את חייהם של דמויות בעולם דמיוני[1], תוך התמודדות עם מצבים שמציג בפניהם מנחה המשחק [2]. הדגש במשחקי תפקידים הוא על בניית דמויות רב-גוניות, אמינות, ועל משחק אמין שלהן.

מאחר ולעתים נמצאות הדמויות במצב של קונפליקט עם סביבתן, מכילים המשחקים מכניקות המאפשרות סימולציה של מצבי קונפליקט. מצבים אלה אינם מוגבלים לקרב; הם כוללים כמעט כל מצב של קונפליקט, מנסיון להשגת מידע מצד יריב שתקן ועד נסיונות פיתוי.

האם המונחים "משחקי תפקידים" D&D-ו זהים?

לא.Dungeons and Dragons) D&D או "מבוכים ודרקונים") הוא ראשון משחקי התפקידים ( נוצר בשנת 1973, על ידי גארי גייג'קס), כנראה הנפוץ שבהם (בגרסתו המתקדמת יותר, Advanced Dungeons & Dragons, או מבוכים ודרקונים מתקדם), והוא המשחק שלא-שחקנים מכירים לרוב, אך הוא רחוק מלכלול את כל משחקי התפקידים, או את הז'אנרים השונים של משחקי תפקידים.

בעשור האחרון חל רנסנס בתחום משחקי התפקידים, ויותר ויותר אנשים נחשפים למשחקים אחרים. הדוגמא הידועה ביותר היא זו של חברת White Wolf, שמשחקה המפורסם, Vampire: The Masquerade, אף זכה לסדרת טלוויזיה המבוססת עליו.

האם משחקי מחשב הם משחקי תפקידים?

לא. משחקי מחשב, לסוגיהם השונים, מוגבלים מבחינת עלילתם ומבחינת האפשרויות העומדות בפני השחקנים (או שמא יש לומר "שחקן"?). משחקי תפקידים מאפשרים מגוון המוגבל רק על ידי דמיונו של מנחה המשחק, בעוד משחקי מחשב מוגבלים לעלילה ולאפשרויות שעלו במוחו של המתכנת, ואין אפשרות לעשות בהם דברים שהוא לא חשב עליהם. הממשק הוא חד כיווני, בעוד הממשק במשחקי תפקידים הינו דו כיווני.

מעבר לכך, בעוד משחקי תפקידים הינם פעילות חברתית, ודורשים קבוצה (או לפחות שני בני אדם) משחק מחשב דורש רק אדם אחד.

האם משחקי קלפים הינם משחקי תפקידים?

לא. משחקי קלפים (דוגמת Magic: The Gathering) הינם משחקי קלפים, ולמרות שרבים מהם מבוססים על משחקי תפקידים (ולעתים נוצרים משחקי תפקידים המבוססים על משחקי קלפים…) הרי שמגוון האפשרויות המוגבל שלהם – הנשען על הקלפים – מוציא אותם מכלל משחקי התפקידים.

האם משחקי התפקידים מוגבלים למשחקי פנטזיה?

לא. משחק התפקידים הראשון, מבוכים ודרקונים, אכן היה משחק פנטזיה (על השפעתו של "מבוכים ודרקונים"- למעלה), או שמא יש לומר משחק Sword & Sorcery, אך כיום קיימים מאות משחקים הנדרשים לז'אנרים אחרים.

ישנם עשרות רבות של ז'אנרים, החל מסוגים רבים של מדע בדיוני, דרך משחקי ריגול, משחקי אימה, משחקי מציאות אלטרנטיבית (התקופה הויקטוריאנית זוכה לעדנה בתחום זה), וכלה במשחקי סייברפאנק. כמעט לכל ז'אנר ספרותי או תחום עניין הוקדש משחק תפקידים, בזמן זה או אחר.

האם יש משחקי תפקידים מקוריים בעברית?

בינתיים לא. או, אם לדייק, אף משחק מקומי לא זכה להצלחה ולא הודפס על ידי חברה מכובדת, אם כי שחקנים רבים השקיעו מאמצים בתחום, ויש המשחקים בקרב קבוצתם שלהם את המשחקים שיצרו.

ניתן למצוא תרגומים למשחקים הבאים: Dungeons & Dragons (מבוכים ודרקונים), Advanced Dungeons & Dragons (מבוכים ודרקונים מתקדם), Shadowrun (מרוצללים), Earthdawn (שחר האדמה).

מהו מספר השחקנים המינימלי הנדרש למשחק תפקידים?

שניים: שחקן ומנחה משחק. עם זאת, קשה ליהנות ממשחק כזה, שכן משחקי תפקידים הינם פעילות חברתית בעיקרה. קבוצות ממוצעות נעות בין שלשה שחקנים לשבעה, אך במשחק הכולל יותר שחקנים מכך, מתקשה מנחה המשחק, לרוב, להעניק את תשומת הלב המגיעה לכל שחקן.

מהו מנחה המשחק?

מנחה המשחק הוא האדם המציג את העולם הסובב לדמויות. תפקידיו מגוונים – הוא מכין את ההרפתקאות, הוא משחק את כל הדמויות שאינן נשלטות על ידי שחקן (דב"ש – דמות בלי שחקן, או NPC – non-player character), והוא אחראי על ידיעת חוקי המשחק ועל החלטות הנוגעות לחוקים אלו.

מהי הסביבה הנאותה למשחק תפקידים?

חדר שקט, ובו משטח מתאים להנחת דפי דמות, עטים וקוביות (משטח זה מכונה לעתים קרובות בשם האזוטרי "שולחן"), שאינו נגיש להפרעות חיצוניות (כגון ילדים קטנים ומכשירי טלוויזיה רועשים).

מהן מכניקות משחק?

מכניקות משחק מיועדות לפתור מצבים של קונפליקט בין דמויות לבין עצמן או בין דמויות לבין דב"שים. כאשר הדמות רוצה לבצע פעולה – נניח, להבקיע שער במשחק כדורגל – אין כל וודאות שהיא תצליח בכך. מכניקות משחק באות לפתור את הוויכוחים האינסופיים הנובעים מכך – "הבקעתי שער!", "לא הבקעת!" – על ידי גלגול קוביה, כאשר הקוביה מושפעת מיכולותיה של הדמות (לדמות אתלטית, למשל, יש סיכויים רבים יותר להבקיע שער מאשר לדמות הנתונה בכסא גלגלים).

מהו משחק נטול קוביות Diceless Role Playing) )?

במשחקים רבים, במיוחד אלו המעניקים חשיבות רבה לאמצעים דרמטיים, נוצר מצב שבו הקוביות מפריעות למהלך המשחק. כל ההשפעה הדרמטית של התיאור הבא: "ולפתע, אתה מבחין בדמות שקופה כמעט הניצבת מאחוריך, באורח מוזר, היא מזכירה לך את דודך המנוח, שנחשב לנעדר מזה שנים, והיא צועדת לכיוונך בהיסוס." משתבשת, אם המנחה מוסיף "גלגל 12ק כדי להמנע משיתוק הנובע מאימה". במשחק נטול קוביות, המנחה פשוט מתאר את מה שקורה הלאה, כאשר הוא מתבסס בכך על הידע שיש לו הן על הדמות שמשחק השחקן, והן על מה שהוא יודע על דודה של הדמות. סגנון משחק זה הינו חדש יחסית, והמשחק הראשון שהשתמש בו היה Amber Dicelss; מאז התפשטה האופנה בקרב משחקים דרמטיים רבים.

משחק נטול קוביות מעניק למנחה יכולות רבות, כמעט ובלתי מוגבלות, ולכן יש המתנגדים לסגנון זה, בטענה שהוא הופך את הדמויות לניצבים. אינני סבור כך, אך אני מודה שישנם משחקים שסגנון נטול קוביות אינו מתאים להם.

מהו משחק תפקידים חי?

משחק הנערך ללא תיווך קוביות או מנחה, כאשר השחקנים עצמם מתלבשים, מתנהגים ומדברים כפי שנוהגות דמויותיהם. ניתן להגיע באמצעות שיטה זו, בהנחה שמאמצים מתאימים הושקעו באירוע, לרמה דרמטית גבוהה.

לרוע המזל, משחקי תפקידים חיים, כפי שהם מוכרים בישראל, הינם לרוב פשוט הזדמנות להכות האחד את השני במקלות עץ מצופים פוליאסטר או פלסטיק רך. הם ידועים בכינוי "R", אולי מתוך התייחסות ל real roleplaying ,אולי מתוך התייחסות לעובדה שהמשחקים הראשונים נערכו במקום דמוי הר.

הערות

1. כל עולם דמיוני, לא רק עולם פנטזיה. וראי "האם משחקי התפקידים מוגבלים למשחקי פנטזיה".

2. המונחים המקובלים הם "שליט המשחק" או "שליט המבוך", הנשענים על הכינויים הנפוצים Dungeon Master -ו Game Master, אך יש גם כינויים אחרים: ,  Admin, Judge, ,Referee, Keeperו- Game Custodian.

פורסם ב6 במאי 2009 בקטגוריה שונות,תיאוריה על-ידי jerusalem | לתגובות - בפורום | Tags:

 

כל הזכויות ובכללן על התכנים המוצגים באתר זה שמורות לכותבים ולעמותה למשחקי תפקידים בישראל (ע"ר 58-033-358-1). כל העתקה, לרבות במדיה מודפסת או דיגיטלית, אסורה ללא אישור מפורש. Design by Tryscer