תחרות יוני: בית סוהר
התחרות שלנו החודש היא תחרות בתי סוהר. איך אתם מתייחסים לאסירים שלכם? בית סוהר יכול להיות גיהנום עלי האדמות עבור מסכנים ששאר העולם מעדיף לשכוח מקיומם, או סיר מבעבע בו כל נוכלי העולם מתקבצים יחד לחכות להזדמנות הבאה.
לתחרות זו, עליכם להמציא בית סוהר,ולכתוב עליו חומר משחק – לתאר אותו בצורה שמנחים ושחקנים יוכלו להכניס את בית הסוהר שיצרתם לתוך המשחק שלהם. ניתן למצוא דוגמאות ושאלות מכוונות באתר התחרות. הדוא"ל אליו יש להגיש את ההצעות הוא isrp.contest@gmail.com. משך התחרות הוא כארבעה שבועות; התחרות הסתיימה ב- 26/6/09 בשעה 8:00 בבוקר.
תוצאות התחרות
להלן כל היצירות שהוגשו לתחרות, כולל הערות השופטים על כל יצירה. מתמודדים שמעוניינים לערוך, לשפר או להוסיף להגשות שלהם, לטובת מנחים וקוראים שיתעניינו ביצירות, מוזמנים לעשות כן; אנא פנו אל מארגן התחרות.
תודות מיוחדות לכל אלו שעזרו בעריכה הלשונית של הערכים: עמית ורטהיימר, ורד טוכטרמן, אסף דקל, רחל וויטיס, ורותי קרני.
- קן הנחשים – זוכה התחרות: מתקן מעצר ומחקר שנבנה במטרה להכיל, לבודד ולתחקר את כל נוסעי-הזמן שהגיעו לגרמניה הנאצית כדי לנסות לחסל את אדולף היטלר. מאת שחר לנגבהיים.
- LIVEATHAN – בית כלא משודר כתוכנית ריאלטי, שמסתירה מאחוריה סודות אפלים. מאת מיכאל פבזנר.
- ארדיב: רק הפושעים המסוכנים ביותר נשלחים לכלא התת-ימי של ארדיב. כמובן, הפושעים המסוכנים ביותר יהיו אלו שיעשו הכי הרבה צרות…
- חותם שלמה והדירה של קאתרינה: דירה בתל-אביב כולאת בתוכה אלפי שדים ורוחות עתיקים. מאת שחר לנגבהיים.
- מחילות: אסטרואיד בו נכלאים פושעים בעלי כוחות פסי, עם מתודה יסודית וייחודית לשיקום אסיריה. מאת רני שרים.
- הינדנברג: בין שתי מלחמות עולם, אנשים בעלי כוחות מיוחדים ניצודים ונכלאים בכלא אווירי אכזרי. מאת איתי לבנה.
- סורגי הצללים: יצור צל ממימד אחר כולא בתוכו קוסמים רבי-עוצמה בעזרת אשליותיו… ובפקודת אדוניו. מאת רותם שטויאר.
- לאב: אסיר עם כוחות-על ותסמונת אספרגר זקוק לעזרתכם. מאת נועם קרני.
- כלא קלאנק: בעולם בו נגינה היא כוח, הוקם כלא ששוררת בו דממה מוחלטת. מאת דרור בר.
- טלשטט: מוטנט עוצמתי לוקח את החוק לידיו ומקים כלא שאף אחד לא מצליח למצוא. מאת אביה סגל.
- צדק פואטי: ספינת-כלא עצומה עם עשרת-אלפים שבויים מדוכאים, מרירים, ומרדניים. מאת אורן ברנשטיין.
- כלא הניצחון: כלא שבנוי סביב מתקן סודי ומעל למחילות של גזע דמוי-אנוש. מאת עמוס און ותומר רשקובצקי.
- אסירים לאו'הסלי: האימפריה מחליטה להפטר מאסיריה בהגלייתם לכוכב עם תנאי מחייה בלתי-נסבלים. מאת גיא בר אבן.
עברו ל: פרטים נוספים || פרסים בתחרות || דוגמאות מהספרות || מה אנחנו רוצים לראות || השופטים בתחרות || אתר תחרויות העמותה
- הכתיבה לתחרות תהיה בסגנון חופשי וללא מבנה מוגדר – תוכלו להתאים את מבנה הכתיבה שלכם לדמויות הספציפיות שתמציאו. ראו דוגמאות ופירוט על סוג הכתיבה שהיינו רוצים לראות. כדאי גם לעלעל בהערות השופטים בתחרות הקודמת, ולראות מה אמרו על יצירות אחרות!
- יש להציע באופן מפורש רעיונות לשילוב בית הסוהר שלכם במשחק או סיפור. אפשר להציע רעיונות כקטע נפרד בסוף, או תוך כדי כתיבה על פרטי המקום.
- אין הגבלה על עולם המערכה, הסגנון, או הז'אנר. אם אתם בוחרים עולם מערכה יוצא דופן או שאינו מוכר לרבים, ובמיוחד אם אתם בוחרים עולם מערכה קיים שבתוכו אתם ממקמים את האויבים שכתבתם, אנא ציינו זאת, וספרו בקצרה על עולם המערכה שבחרתם.
- מגבלת אורך: על המסמך שלכם להיות באורך של עמוד לכל הפחות. אין מגבלה של אורך מקסימלי.
- כתובת התחרות היא isrp.contest@gmail.com. נא לצרף את הטקסט שלכם כקובץ Word או קובץ RTF.
פרסים
הזוכה במקום הראשון יזכה, באדיבות חנות פריק, לחליפין בתלוש מתנה בסכום 125 ש"ח לתחום הפנטזיה (תפקידים, מינאטורות, משחקי לוח, קלפים, ונלווים) בחנות, או באוסף 13 ההרפתקאות הקלאסיות של משחק המד"ב Traveller, כולל ההרפתקה "Prison Planet".
בנוסף, היצירה הזוכה תעובד לקובץ PDF מעוצב ומאוייר! כל היצירות יפורסמו באתר התחרות.
מה הופך בית סוהר למעניין? לא חסרות דוגמאות; נצביע על כמה מהמעניינות שמתאימות לרוח התחרות.
- ב"פני מועדות לכוכבים" של אלפרד בסטר, אנשים רבים מסוגלים לעשות טלפורטציה עצמאית ממקום למקום. כדי להחזיק פושעים, כולאים אותם בחושך מוחלט במנהרות בתוך אסטרואיד – בלי היכולת לראות איפה הם נמצאים ולדעת מה נמצא מסביבם, טלפורטציה היא בלתי אפשרית. וכך הפושעים מרצים שנות מאסר ארוכות בחושך תהומי.
- ב"הארי פוטר", אנחנו שומעים רבות על אזקבאן, בית הסוהר למכשפים. על אזקבאן שומרים הסוהרסנים, ששואבים חיים ואושר מבני אדם. הקוסמים וה שלכאורה נמצא רחוק, מבודד, ותחת כל משמר חוזר לאיים על הארי ועל עולם הקסם שוב ושוב.
- האויבים של באטמן נכלאים בבית החולים ארקהם, מוסד לחולי נפש. המוסד עצמו מוצג כמטריף ומעוות, והיה חלק חשוב בעלילות רבות.
- בריטניה הפכה את כל יבשת אוסטרליה ל"מושבת עונשין" לפושעים – על אפם ועל חמתם של האבוריגינים המקומיים.
מבנה ההגשה נתון להחלטת הכותב, מלבד הדרישה לסעיף על רעיונות לשילוב בית הסוהר במשחק תפקידים.
הקריטריונים המרכזיים לפיהם ישפטו ההגשות הם: שימושיות ההגשה כחומר משחק, מקוריות, ושימוש יצירתי בנושא התחרות.
בתחרות הקודמת אחת הביקורות הנפוצות היתה שהגשות לא הבהירו היטב איך ניתן להשתמש ביצירה בתוך המשחק. המטרה בתחרות היא לכתוב חומר למשחק תפקידים, ולכן חשוב לא רק להמציא בית סוהר, אלא להמציא משהו שאנשים ירצו להשתמש בו – ויבינו איך. הנה כמה דוגמאות לשימושים נפוצים לבתי סוהר בספרות ובמשחקים.
- הגיבורים ייכלאו בבית הסוהר, ויצטרכו לברוח ממנו.
- הגיבורים ייכלאו בבית הסוהר, ויחוו בו את החוויה האכזרית (או החינוכית, או חוויה אחרת…) של השהות שם.
- בית הסוהר הוא מקום מעניין לשחק בו; אפשר להריץ משחקים שמתרחשים לחלוטין בתוך בית הסוהר.
- בית הסוהר הוא מקום בו מתגודדים רוצחים ונבלים; הוא מהווה במשחק את "המקום שהרעים מגיעים ממנו."
- לבית הסוהר יש סוד אפל שהגיבורים צריכים לגלות.
- בית הסוהר מציג עיוות מוסרי או דילמה מוסרית בעולם; הדמויות צריכות להתעמת עם הדילמה ו/או עם השלכותיה.
- משהו מהכלא יוצא החוצה ומשפיע על העולם – דמות, טכנולוגיה, או משהו אחר.
זכרו שהשימוש שאליו מיועד בית הסוהר צריך להשפיע על הכתיבה שלכם, ובמיוחד על הבחירה של איזה פרטים להציג. אם בית הסוהר שלכם נועד שדמויות השחקן יברחו ממנו, תרצו להדגיש את המכשולים הפיזיים בדרך, וההיסטוריה והפוליטיקה של המוסד יהיו מיותרים. לעומת זאת, אם הוא נועד להציג דילמה מוסרית, והשחקנים הם אזרחים נורמטיביים שרואים את השפעות בית הסוהר מבחוץ – אז אין צורך בתיאורים נרחבים על החיים בפנים, וכדאי להתרכז במה השחקנים רואים מבחוץ ובדרכים שהם יכולים להשפיע על בית הסוהר.
כדי לעודד רעיונות וכיוונים יצירתיים, הנה כמה רעיונות לסעיפים שייתכן שתרצו לכתוב בהגשה שלכם:
- רקע: בתוך איזה עולם בית הסוהר הזה קיים? מי הסמכות בשלטון שמפעילה אותו?
- אוכלוסייה: למי נועד הכלא – עברייני מס, רוצחים סדרתיים, או טלפטים בלתי-מורשים?
- ייעוד: מה מטרת הכלא – ענישה? טיפול? ניצול? משהו אחר?
- משמעת ואבטחה: איך שומרים על האסירים?
- עיסוק: מה האסירים עושים כל היום?
- תדמית: איך הכלא נראה בעיני שאר העולם?
- מגע: איך הכלא והעולם מגיעים לחיכוך זה עם זה, או משפיעים אחד על השני?
ערן אבירם – תירגם המון ממבוכים ודרקונים מהדורות 3 ו-4, וגם מספר משחקי לוח בהוצאת כוכבי כסף, ביניהם מנצ'קין ומגה פיצוץ ובעל ספריית משחקים מכובדת משל עצמו, תודה רבה. כתב, עורך, ולשעבר עורך ראשי באתר המשחקים הישראלי Vgames.co.il. השתתף בארגון כנסי משחקי תפקידים שונים, ופעיל בתחום מאז 2002. מנחה זה 15 שנה, עד כה ללא נפגעים.
דניאל רוזנברג – דניאל רוזנברג הוא האיש שמאחורי איי הסערה, עולם מערכה עברי למבוכים ודרקונים וגם מייסד הפונדק, פורטל ופורומים למשחקי-תפקידים
איתמר ויסברג – מהנדס אפור ביום וחשמלאי בז' בלילה, איתמר הוא ממקימי פודקאסט המשחקים העברי "המשחקיה" וטוען שהוא אוהב כל משחק בעולם, בתנאי שהוא "Savage Worlds". עם רקע של שנים בנסיון למצוא קבוצה לשחק איתה 'משהו, כל דבר שהוא, בבקשה!' הוא מביא לתחרות נסיון מתחומי משחק שונים ומשונים.
בהצלחה לכל הכותבים!
פורסם ב31 במאי 2009 בקטגוריה דברים לעשות,תחרויות על-ידי yoavko | לתגובות - בפורום | Tags: בית כלא, תחרות